Live report: Unlocking the Stellar Crypt II: Turia / Defacement / Disequilibrium – dB’s Utrecht, 15-02-2020.

Black metal doet het de laatste jaren zeer goed in dB’s. Utrecht herbergt een florerende black metalscene rond dit oefenruimtecomplex, waarbij vooral de concerten, in deze zaal met undergroud allure, steevast uitverkocht raken. Zo ook deze tweede editie van “Unlocking the Stellar Crypt”. Dit is een samenwerkingsverband van de labels Levertraan en Haeresis Noviomagi. De laatste is tevens het label van hoofdact Turia.

Eerst opent het duo van Disequilibrium, maar, ze klinken niet bepaald als het duo van Inquisition. Dus in plaats van een cleanere blastbeat/groove, kiest deze band duidelijk voor een muzikaal chaotische benadering. De zanger/gitarist laat een vette strot vol verbetenheid en wanhoop horen. Wanneer hij geen tekst grunt, staat hij de helft van de tijd, met de rug naar het publiek, te improviseren met zijn drummer. Die hakt en breakt als een bezetene door. Hijzelf ragt zijn up- en downstrokes maar door op zijn gitaar. Wanneer er enkele langzame stukken klinken, verandert de noisy sound in meer gestructureerde black metal. Dat hij geen contact met het publiek maakt, past ook wel in het misantropische aspect van black metal.

Hoewel er aan één stuk door wordt gespeeld, ontwaar ik vier nummers. En hoewel dus maar ongeveer de helft gestructureerd is, is het duo dermate op elkaar ingespeeld, dat het nergens langs elkaar heen gaat. Niet slecht voor pas het derde optreden. Het publiek bekijkt dit geboeid en af en toe geeft men bijval. De liefhebbers waarderen dit dus. Dit is mijns inziens een band die gedoemd is om in de underground te blijven spelen voor fanatici, en die behoefte stralen ze ook uit.

Defacement is van een heel ander allooi. De Utrechtse band, maar bestaande uit allemaal internationals, speelt hier hun tweede concert, met nummers van hun vorig jaar verschenen debuutplaat ‘Deviant’. Ofschoon de tweede gitarist vandaag mist, is de muziek en de instrumentenbeheersing van een zéér hoog niveau. Allereerst springt de Libisch-Duitse zanger/bassist Forsaken Ahmed in het oog, die met zijn zware, Mortician-achtige grunt, eerder soundscapes dan woorden voortbrengt. Daarnaast staat het bandbrein, gitarist Khalil Azagoth, met brede akkoordgrepen virtuoos zware riffs te spelen die me doen denken aan een nóg zwartgeblakerde combinatie van Incantation en het oude Morbid Angel. Daarachter drumt Italiaan Mark Bestia op fabelachtige wijze alles met veel variatie aan elkaar. De band speelt een moderne eerie vorm van death metal met een black metal inslag, die ik persoonlijk te gek vind.

Het optreden kent echter nog wel wat stroefheid. Zo zijn de pauzes tussen de nummers te lang zodat het momentum wegvalt en tot overmaat van ramp valt de basgitaar uit. De band laat zich echter niet van de wijs brengen en blijft op hoog niveau, vol afwisseling, musiceren. Dan wordt er verrassend van gitaar gewisseld en wisselt de zanger van de death- naar een black metal zangstijl. Men sluit het concert dan ook af met twee black metal nummers van Azagoth’s vorige band Deathcrush, waaronder “Nightfog”. Deze nummers klinken totaal anders, maar komen ondanks de verrassing, bij het black metal minded publiek natuurlijk ook prima over. Dat publiek in de zaal is tot de nok toe geboeid in de muziek, die van zo’n hoge kwaliteit is, dat ik deze band het nog ver zie schoppen. Zeer goeie band!

En dan is het tijd voor de hoofdact Turia, die door veelvuldig toeren al een geduchte reputatie heeft opgebouwd. Vandaag is het release optreden van de nieuwe plaat. Zij stelt vanavond dat splinternieuwe album ‘Degen van Licht’ voor, door deze integraal uit te voeren. De wierook walmt al, het licht gaat uit en de kaarsen tussen de schedels op de podiumvloer worden aangestoken. Dit kaarslicht van onderaf zal het hele concert het enige licht zijn, wat een intieme sfeer schept, als in een kerker of grot. De atmosferische black metal begint met schelle gitaarhalen en uptempo drumbeats. Zangeres T valt dan in en sleurt haar ijzige doodkreten uit de diepe krochten van de hel. Gaandeweg het optreden speelt ze enkele sinistere trompetaccenten, en drinkt ze tussendoor een slokje rode wijn. Verder zorgt ze met een geluidseffectenbox voor extra atmosferische soundscapes, zoals roofvogelgeluiden en nachtelijke krekelgeluiden, dat zeer goed tussen de nummers door werkt. Sowieso hebben alle muzikanten een subtiel galm effect waardoor het geheel wat ruimtelijk klinkt.

De gitarist, met een opvallend zuiver geluid, doch met een schelle rand, neemt het publiek op Wolves in the throne room-achtige wijze mee in een trance vol melancholie. Alsof er natuurlandschappen in morbide sonische vorm worden gepresenteerd. Hij wordt ondersteund door het stuwende spel van de zeer fanatieke drummer. Visueel etaleert hij een enorm expressieve spelvreugde. Echt een krachtdrummer die dit optreden extra visueel cachet geeft. Het publiek gaat volledig in de ambience van de muziek op en staat volop te genieten van deze ervaring. Turia levert hier een topoptreden af en ik zie deze Nijmeegse band, die zich bij de Utrechtse scene zal gaan vervoegen, in de toekomst nog veel groter succes behalen.

Tekst en foto’s: Maurice Egbers