Live report: Vader / Entombed A.D. / Inferum / Hellavista – Gigant Apeldoorn, 07-11-2018

Live report: Vader / Entombed A.D. / Inferum / Hellavista – Gigant Apeldoorn, 07-11-2018.

Gigant Apeldoorn was in mijn tienerjaren mijn thuishaven qua metal en dansavonden. Helaas werd op een gegeven moment Metal het ondergeschoven kindje. Blij word ik nu dat Gigant Apeldoorn er verandering in lijkt te brengen. Vanavond hebben ze Entombed A.D. en Vader op de bill staan die in hun kielzog Hellvista en Inferum mee hebben. Nou is Entombed één van mijn favoriete bandjes op deze aardkloot met klassieke albums zoals “Left Hand Path” en “Clandenstine” die in elke metalplatenkast aanwezig hoort te zijn. Vader is op een “best of” toertje bezig en brengt ons deze toer nummers van elk album. En dat zijn er uit mijn hoofd dacht ik al weer dertien!

Inferum – Gigant Apeldoorn

Maar goed, vanavond wordt geopend door Metal Battle winnaar Inferum. De band opent vurig en hebben duidelijk aan hun appeareance gewerkt sinds de laatste keer dat ik ze mocht aanschouwen. De nummers zitten an sich prima in elkaar, echter echt overtuigen doet het mij vanavond niet. Het is woensdagavond en de meeste mensen zijn nog onderweg. Dit draagt uiteraard ook nog niet bij aan de sfeer. Persoonlijk zou ik het met een bandje minder gedaan hebben op deze doordeweekse avond. Aan inzet van de band heeft het in ieder geval niet gelegen. Gaat zo door met de groei!

HellaVista – Gigant Apeldoorn

Het Zwitserse Hellavista heeft voor mij zijn vuurdoop. Blind ben ik dit concert in gegaan. Zelf geven zij aan NeckBreaking Groove Thrash Metal te spelen. De thrash is aan! Ondanks dat het niet aansluit in het straatje van Entombed A.D. en Vader, is de show goed te behappen. Er komt nu ook wat meer volk naar voren. Deze mannen hebben wat minder ingestudeerdheid in hun show dan hun voorganger en dat geeft het dan ook meteen een wat speelser effect. Muzikaal heeft het mij echter nog niet weten te overtuigen!

Entombed AD – Gigant Apeldoorn

Entombed (A.D.) s één van de eerste bands die mijn hart voor death metal sneller deed kloppen. Nu jaren later weten zij die magie van toen nog steeds los te maken in mij. Wellicht nostalgie, maar godsamme wat word ik blij als ik de olijke Petrov zie wankelen onstage. Ondanks zijn olijke dronk weet de beste man wel wat performen is. De man heeft nog steeds die rauwe grunt van vroeger! Ook de rest van de band weet de overtuigen. Entombed A.D. hoort maar op één manier gespeeld te worden en zij doen dit met verve. De HM-2 staat wellicht niet vol aan gegooid, maar godsamme wat klinkt het weer lomp, hard en vuig!

De zaal staat goed vol! Petrov laat het publiek uit zijn hand vreten. De sfeer is olijk en bruut. Een vreemde maar lekkere combo die Entombed A.D. als geen ander weet neer te zetten. Fantastisch hoe Petrov probeert Apeldoorn te zeggen. De beste man doet zijn best maar hij is beter in zijn keel smeren!

Gigant mag best beseffen dat voor een woensdag avond met death metal als genre dit een zeer geslaagde opkomst is. Entombed A.D. is een waardige headliner van deze avond……

VADER- Gigant Apeldoorn

Maar het is nog niet klaar. Dit betreft een co-headlining tour en Vader heeft de eer om de Gigant aan gort te walsen. Persoonlijk heb ik meer met Entombed zoals meer mensen vanavond, maar Vader geeft al zijn kunnen om anders te doen overtuigen. Als een machine walst Vader over het publiek heen. Persoonlijk gaaf dat ze een best of setlist doen. No fillers in de set-list vanavond. Als een waar vuurpeloton worden de songs de zaal in geslingerd. Pjotr laat zien nog steeds een waardig frontman te zijn. Net als zijn collega Petrov is hij een klasse apart in het genre. Het gaat er een stuk serieuzer aan toe op het podium bij Vader. Geen tijd voor grappen maar stampen met die hap. Net zoals bij Entombed A.D. is de koek nog lang niet op bij Vader.

De band heeft ook de hele discography mee op CD en de albums zijn allemaal heropgenomen door de huidige line-up! Ik heb een exemplaar aangeschaft van hun debuut. Nostalgie ten top in een wat modernere sound! Niet iedere DM liefhebber zal blij zijn met zo een reisseu.

Gigant is voor vanavond weer even mijn oude thuishaven. Deze package was overtuigend genoeg om Gigant Apeldoorn goed te vullen. Binnenkort op 1 december is er Bloodfest, met onder meer Bloodphemy, Inquisitor en Pestilence op het podium. Gigant heeft weer een goede start gemaakt met metal. Ik hoop van harte dat deze koers wordt doorgezet. De zaal is perfect voor het genre!

Tekst en foto’s: Ronald van de Baan.