Live report: Vallenfyre / Implore / Sledgehammer Nosejob / Graceless – Iduna Drachten, 15-09-2017

Live report: Vallenfyre / Implore / Sledgehammer Nosejob / Graceless – Iduna Drachten, 15-09-2017.

Vallenfyre is wellicht op zijn laatste kruistocht door Europa. Frontman Gregor heeft namelijk laten doorschemeren in interviews dat “Fear those who Fear Him” waarschijnlijk het laatste studio-album van deze supergroep is. Ze staan drie keer deze week in Nederland. Wij zijn aanwezig op de vrijdag in Iduna te Drachten. Als voorprogramma treden aan: Graceless, Sledgehammer Nosejob en Implore.

Graceless moet nog met een release komen, maar de mannen zijn nu al veel geprezen in de scene. Met onder meer Remco Kreft ( Soulburn) als frontman van dit old school doom/death gezelschap. Poehee, wat laten de mannen hier een indruk achter zeg. Hun stijl komt keihard binnen. Lekker zwaar, log en op zijn tijd afgewisseld met flink stampen en zagen. Je kunt merken dat bij het publiek dat aanwezig is dit ook zeker aanslaat. Nog geen muziek uitgebracht, maar al wel live laten zien dat die release wel snor zit straks. Eén van de betere acts van vanavond en ze hadden eigenlijk wel wat hoger op de bill moeten spelen.

Graceless

Massive Assault werd omgewisseld voor Sledgehammer Nosejob. Bijna allemaal dezelfde leden, met het verschil dat Sledgehammer Nosejob een uit de hand gelopen coverband project is. Zoals helaas bij de meeste coverbands ben ik dit toch wel snel zat. Nummers van onder meer ZZ Top worden in death metal stijl gebracht. Uiteraard erg grappig gebracht. Helaas komt het vanavond een beetje als veel van hetzelfde over. De volgende keer gewoon weer met Massive Assault op de planken graag. Want spelen kunnen deze gasten zeker!

Implore is het labelmaatje van Vallenfyre en doorkruist samen met hen door Europa. Binnenkort komt hun album “Subjugate” uit. Deze was al te koop bij de merchandise. Afgelopen week had ik nog een interview (http://wp.livereviewer.com/interview-met-gabbo-van-implore/ ) met frontman Gabbo. De mannen nemen uitgebreid hun tijd voor een soundcheck. Dit haalt jammer genoeg wel een beetje de sfeer en vaart uit het album. Ik begrijp dat je als band goed geluid wil, maar dit was iets te overdreven! We krijgen wel een prima “chaotische” set voor de kiezen. De mannen voegen niets nieuws toe met hun modern metal stijl, maar brengen het wel met klasse. Het zijn echte tourfreaks en dat zie je er ook wel vanaf. De band is goed op elkaar ingespeeld (wellicht wel iets te). Leuke show als je houdt van een moderne chaotic stijl van death metal.

Implore

Na de set van Implore is dan eindelijk Vallenfyre aan de beurt. Op CD is de band al lekker hard en lomp. Hier in Iduna zijn ze in ieder geval lomp hard. Het geluidsniveau staat zo hard dat het mij vooraan pijn aan de oren doet. Dat met oordoppen in! Maar goed, het past wel bij het hele image en de stijl van Vallenfyre. Gregor bewandelt de stage als een ware punker. Lomp, grof en ongeremd. De beste man staat wel veel te luid in de mix, zodat zijn gerochel echt véél te hard de hersenpan binnen komt zetten. Vallenfyre is op dreef en voelt echt als een flinke uitlaatklep naast het werk van Gregor bij Paradise Lost. Het is in ieder geval tof hem in deze setting lekker uit zijn dak zien te gaan. Binnenkort staat Gregor onder meer in Tivoli Vredenburg met Paradise Lost.

Vallenfyre