Live Report: Vandenberg’s MoonKings – Lucky Rijssen, 27-08-2016

Live Report: Vandenberg’s MoonKings – Lucky Rijssen, 27-08-2016.

Na het geweld van Testament eerder deze maand op deze locatie is het vanavond de beurt aan drie bands in de categorie rock/hard rock.

20160827_MK_Moonkings00052Ik heb Diggeth al een paar keer mogen bewonderen en het is onbegrijpelijk dat deze band weinig headline shows doet. Wel heeft de band al in het voorprogramma gestaan van een aantal grote bands zoals Megadeth, Michael Schenker Group en Slayer. Na de aankondiging van Harry Somsen gaat de band voortvarend van start. Diggeth speelt een mix van metal, traditionele hard rock en southern rock. Ondanks dat er nog niet veel volk aanwezig is speelt de band alsof ze voor een volle zaal staan en trekken ze alles uit de kast. Er is een stel uit Texas aanwezig aan wie een nummer wordt opgedragen, waarna de dame een LP krijgt uitgereikt. Jammer dat deze Achterhoekse formatie het deze avond met maar een half uur moet doen.

20160827_MK_Moonkings00035Na een half uur ombouw is het de beurt aan de gebroeders Luke en Kenneth Christoffel met hun band The Road Home. De band wordt gecomplementeerd door bassist Eric Zwiers en drummer Johannes Rüther. De band wordt omschreven als vier jongens uit Enschede met een hardcore instelling en mainstream geluid en ook wel het Nederlandse antwoord op The Gaslight Anthem. Het begin van het optreden is wat magertjes te noemen en het viertal moet nog even op gang komen lijkt het. In tegenstelling tot Diggeth die constant voluit gaat , heeft The Road Home wat meer accenten aangebracht in hun optreden. De standaard rocksong komt voorbij , maar ook een akoestische ballad met de bassist en drummer op achtergrondzang wordt niet geschuwd. Dat meerdere, of in dit geval alle, bandleden kunnen zingen geeft voor mij altijd wat extra schwung aan een optreden. Na drie kwartier, als de band net lekker op dreef is, komt er helaas een einde aan het optreden. De band brengt binnenkort hun debuutalbum uit en viert dit heugelijke feit op 14 oktober in Poppodium Atak te Enschede.

Vandenberg’s MoonkingsDan is het de beurt aan Vandenberg’s MoonKings. Adje Vandenberg werd wereldberoemd met Vandenberg, de rockband die een internationale hit scoorde met de powerballad ‘Burning Heart’. Toen hij door zanger David Coverdale uitgenodigd werd om tot Whitesnake toe te treden was de keuze niet zo moeilijk. Na een tijdje niks in de muziek te hebben gedaan begon het toch weer te kriebelen en formeerde Adje een nieuwe band om zich heen, met Mart en Sem als ritmesectie die vers van de ArtEZ academie kwamen en met oud Stonefly-zanger Jan Hoving. Leuk om te vermelden dat bassist Sem een broer is van Luke en Kenneth van de voorgaande band en dat wel blijkt hoe muzikaal de familie Christoffel is.

Vandenberg’s MoonkingsEr wordt ruim de tijd genomen om te soundchecken en dat betaalt zich ook wel uit. Toen ik de band voor het eerst zag rammelde het nog aan alle kanten, maar inmiddels is er wereldwijd getoerd en de band staat als een huis. De aandacht van het aanwezige publiek gaat voornamelijk uit naar Adje, die zo ongeveer elk half nummer een plectrum in het publiek gooit. Frontman Jan Hoving mag die aandacht wat mij betreft eerder opeisen want hij is een voortreffelijke zanger, die de band mijns inziens naar een hoger niveau tilt met zijn stem, die vaak gelijkenissen vertoont met die van de kleine grote man Ronnie James Dio.

Op een enkel nummer na worden alle nummers van het debuut gespeeld met als aanvulling de Whitesnake covers ‘Here I Go Again’ en ‘Slide It In’ en natuurlijk het nummer van Vandenberg ‘Burning Heart’, die in een iets andere uitvoering wordt gebracht dan dat we gewend zijn, maar desalniettemin door vele kelen wordt meegezongen. Afgesloten wordt er met het nummer van Free, ‘All Right Now’.

Dit was weer een fijn avondje rock. Voor wat meer geweld en scheurende gitaren is er op 8 oktober het “Lucky Rocks Metalfest” met onder andere Destruction, Flotsam & Jetsam en Izegrim. Check het volledige programma hier.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster