Live report: Vltimas / Anthropomorphia – Gebroeders de Nobel Leiden, 26-06-2019

Live report: Vltimas / Anthropomorphia – Gebroeders de Nobel Leiden, 26-06-2019.

Op woensdag 26 juni had Gebroeders de Nobel het genoegen kennis te maken met Vltimas, de nieuwe band van voormalig Morbid Angel bassist/zanger David Vincent. Als voorprogramma had de band het Brabantse Anthropomorphia mee. Deze blackened death metal band draait al weer een tijdje mee, sinds 1989, al zijn ze sinds 2011 een stuk actiever geworden in hun release tempo. Wat tijdens het optreden gelijk opvalt is dat de band, ondanks hun gekozen genre, een hoog rock n roll gehalte in hun uitstraling hebben. De band pakt gelijk stevig uit vanaf de eerste tonen en zetten een lekker strakke set neer, geholpen door een goed geluid. Het valt me op dat ze best wel wat songs hebben die, naast een hoop tremolo, behoorlijk melodieuze riffs hebben. Dit helpt natuurlijk behoorlijk in de variëteit van de setlist. Dit is op zich wel prettig, aangezien de band zich behoorlijk in zijn eigen stijl heeft vastgebeten, al heeft het latere werk wat meer black metal invloeden opgedaan. Aangezien de band ook echt wel weet wat spelen is, krijg je echt een leuke ervaring voorgeschoteld. Het enige wat ik graag zou zien is een grotere drumkit met in ieder geval een dubbele basdrum. Ik denk dat de drummer daar wel raad me zou weten.

Vltimas, weliswaar een nieuwe band met slechts een enkel album uit, heeft een leadzanger met een voorgeschiedenis. Dit is natuurlijk David Vincent, en ik denk dat het lastig is om het voordeel van een dergelijke frontman voor een band te overschatten. David heeft namelijk niet alleen een fantastische herkenbare stem, maar ook veel charisma en een heel eigen stijl. Gecombineerd met de ervaring die hij duidelijk heeft meegebracht bij de totstandkoming van ‘Something Wicked Marches In’ , begint de band al op voorsprong aan het concert. Desondanks moet je het ook nog live waarmaken, en daar slaagt de band zeker in. De agressie en drive die uit het album spreekt, weten ze volledig naar het podium te vertalen. Wat er live nog eens bij komt, in mijn beleving in ieder geval, is een lichte Satyricon vibe, met name bij ‘Truth & Consequence’.

Wat ook opvalt is de volgorde van de setlist. Vltimas doet wat vermoedelijk iedere band zou doen, die met slechts één album uit moet headlinen, ze spelen gewoon hun volledige album in de juiste volgorde. De band speelt strak en gedreven en laten David alle ruimte om als frontman met zijn performance het publiek bij de strot te pakken. Dit doet hij heel goed en ervaren, al heb ik het gevoel dat hij nog een trapje hoger zou kunnen komen, misschien met nog wat extra interactie met het publiek. Ik weet nog niet wat ik vind van zijn keuze om alleen te zingen. Ongetwijfeld zorgt het ontbreken van een basgitaar in zijn handen voor meer focus, hij is echter ritmisch altijd erg belangrijk geweest in het geluid van zijn bands.

Vltimas speelt in hoog tempo door het album heen, geholpen door het feit dat het een erg consistent hoogwaardig stukje muziek is. Dat betekent echter wel dat de band voor een headliner wel erg snel bij het einde van hun muziek komt. De band heeft dat vermoedelijk ook door, als voorlaatste nummer hebben ze nog ‘Black Sabbath’ ingelast. Desondanks is de setlist helaas erg kort, wat natuurlijk onvermijdelijk is. Vltimas zal maar gewoon snel aan een tweede album moeten beginnen, als hoofdact heeft de band zich namelijk wel bewezen.

Tekst : Marcel Bergervoet