Live Report: VUUR / For I am King – Neushoorn Leeuwarden, 21-04-2018

Live Report: VUUR / For I am King – Neushoorn Leeuwarden, 21-04-2018.

Na de allereerste try-outshow van vorig jaar stond VUUR afgelopen zaterdag weer in de Neushoorn te Leeuwarden. We kennen de zangeres Anneke van vele bands en projecten waaronder The Gathering, Ayreon, Devin Townsend en The Gentle Storm. Hoewel de band uit meerdere leden van de Gentle Storm bestaat brengt Vuur een nieuw steviger geluid met zich mee. Vuur bestaat uit de leden: Anneke van Giersbergen, drummer Ed Warby, bassist Johan Van Stratum en de gitaristen Ferry Duijsens en Jord Otto. Voordat de deuren van de Neushoorn open gingen stonden de eerste fans al voor de deur te wachten. Aan de shirtjes te zien waren er ook zeker een aantal fans voor de support act For I am King.

Kort nadat de zaal open ging kwam de band For I am King al op het podium en na een hele korte introductie ging het los. Het viel me direct op dat er een beste stem uit de kleine zangeres Alma komt. Iets klopte niet aan het drumstel waardoor het geluid bij het eerste nummer niet helemaal goed was. Terwijl dit gefixed werd hield Alma het publiek bezig met haar improvisatie van grappen. Alma vraagt om een biertje en vertelt dat het de vierde show is van de tour. Dan is het probleem met de drums opgelost en is het tijd voor meer muziek.

Hoewel het niet helemaal mijn muzieksmaak is, kan ik niet anders zeggen dan dat er heel strak gespeeld wordt door de gitaristen. De drummer is ook helemaal in zijn element. Wel slaat de stem van Alma af en toe over, dan slaat ze hard op haar borst om weer goed te kunnen grunten. Ze geeft aan dat ze een zware kater heeft, maar dat het de pret niet mag drukken! De geluidsmix klinkt inmiddels een stuk beter en Alma vliegt over het podium. Ze vraagt het publiek om mee te headbangen en trekt een fan het podium op die helemaal uit haar dak gaat. Al met al een waardige supportact.

Na een korte pauze is het tijd voor het optreden van VUUR. De band begint direct met het spelen van het nummer ‘Time – Rotterdam’. Anneke betreedt het podium pas wanneer er gezongen moet worden en het publiek geeft een warm welkom aan de zangeres. Vanaf het begin is het geluid direct goed bij VUUR. De kick van de drums dreunt goed door, het geluid van de bas is in balans, de fijne stem van Anneke is precies zoals we het gewend zijn en het meest opvallende is het gitaarwerk van Jord Otto waar menig gitarist jaloers op mag zijn. Na het eerste nummer vraagt Anneke met een glimlach ‘hoe gaat het Leeuwarden’, waarna ze begint met het nummer ‘My Champion – Berlin’. De bassist headbangt over het podium met zijn lange dreadlocks en geeft een lach naar Anneke waaraan je kan merken dat ook zij het een goede show vinden zonder complicaties. De band verlaat het podium en Anneke pakt een akoestische gitaar voor het nummer ‘Like a Stone’ van Audioslave. Er is geen valse noot te bekennen en het publiek luistert aandachtig mee. Ik als Chris Cornell fan ben natuurlijk ook erg blij met de keuze van het nummer en de versie van Anneke is heel gevoelig en zacht. Anneke krijgt een zeer terecht applaus van het hele publiek voor haar performance. Anneke vraagt ‘Wie komt er uit het Zuiden’, met een zachte G waarop een aantal mensen uit het publiek reageren. Uiteraard komt het grootste gedeelte uit het Noorden!

De band komt weer op het podium en ze beginnen aan het nummer ‘The Storm’ van de band The Gentle Storm. Het publiek gaat gelijk uit zijn dak. Er is wel wat backtracking te horen maar dit is minimaal en was amper nodig geweest. Jord staat kalm op het podium helemaal in zijn element en speelt echt bizar goed. Anneke en Jord staan wat flirterig tegen elkaar aan te dollen. Anneke vertelt dat ze vandaag samen met Ferry al twee Record Store concerten van elk vier nummers heeft gegeven, in Oss en Apeldoorn, een erg lange dag dus! Maar het concert in de Neushoorn vond ze het leukst. Zachtjes zei ze dat ze dat op de andere locaties ook heeft gezegd, waarop iedereen hard moest lachen.

Nadat er nog een aantal nummer zijn gespeeld, waaronder een nummer van Ayreon zegt Anneke, zullen we er nog eentje doen, we hebben tenslotte een pokke eind gereisd om hier te komen! Anneke speelt een nummer van Devin Townsend waar ze haar eigen versie van heeft gemaakt, aangezien het normaal met twee personen gezongen wordt. Helaas was het voor mij tijd om de trein te pakken, maar onze Heavy Metal Tinker Bell (zoals Devin Anneke noemt) heeft samen met haar band een geweldige show neer gezet. Jord is echt de uitschieter van de avond. Krachtig gitaarwerk, een gigantische baard en lang haar waarmee hij zo een Loreal reclame in kan. De band heeft zowel nummers van Vuur als van andere bands gespeeld, maar dit is niet storend. Anneke gaf aan dat ze druk aan het schrijven zijn, dus in de toekomst zal de band meer eigen nummers kunnen brengen.

Het was een hele geslaagde avond met twee bands en twee spontane frontvrouwen!

Tekst: Tom Wegeling
Wegens omstandigheden was Ronald niet in Leeuwarden.