Live Report: VUUR / For I am King – Hedon Zwolle, 13-04-2018

Live Report: VUUR / For I am King – Hedon Zwolle, 13-04-2018.

Vrijdagavond bracht Anneke van Giersbergen weer eens een bezoek aan Hedon Zwolle. Na vele projecten met diverse namen, keert de oud-The Gathering zangeres dit keer terug naar haar metalroots met haar nieuwe band VUUR. Naast Anneke vinden we ook de talentvolle Ed Warby (onder andere ex-Gorefest en Ayreon) op drums. Dat Anneke een van de betere zangeressen van Nederland is, hoef je niemand meer uit te leggen. Dus is het een bezoek meer dan waard. Bij binnenkomst was het al gelijk gezellig druk in de lobby en na een praatje hier en daar hoorde ik de eerste klanken binnen van supportact For I am King. Tijd om me richting zaal te begeven.

Ik zal eerlijk zijn, de trendy metalcore/deathcore van het Amsterdamse For I am King is absoluut niet mijn kopje thee. Maar dat opzij gezet, maakt de band er een mooi feestje van voor een zaal die op dat moment al aardig gevuld was. De band speelt prima en het geluid in de zaal was goed. Blikvanger is de kleine zangeres Alma die met veel enthousiasme en humor het publiek op haar hand krijgt. “Zijn er fans van Britney Spears en Beyonce in de zaal? Zo zing ik normaal ook, maar ik ben een beetje verkouden”; grapt de zangeres terwijl ze met veel energie het volgende nummer schreeuwt, krijst en growlt. De nummers van hun debuut “Daemons” worden strak vertolkt. De gitaren klinken vrij digitaal, maar dit zal een bewuste keuze van de band zijn. Na het laatste nummer bedankt de band het publiek voor het meedoen en maakt het podium vrij voor de headliner van de avond.

Voor VUUR staat het concept debuut “In This Moment we are Free – Cities” centraal. Het geluid is vanaf het begin dik in orde en de nu helemaal volle zaal is gelijk enthousiast als de sympathieke frontvrouw het podium betreedt. Er wordt afgetrapt met het nummer ‘Rotterdam’. Wel valt op dat bassist Johan van Stratum niet op het podium staat. Na het eerste nummer verexcuseert Anneke zijn afwezigheid. Hij is wel in het gebouw, maar in de loop van de middag ziek geworden. De band had al eerder een aantal optredens gedaan zonder bassist en toen gebruik gemaakt van vooraf opgenomen bastracks. Aangezien de bassist fysiek niet in staat is om op het podium te verschijnen was besloten om deze bastracks weer te gebruiken voor deze avond. Maar ook zonder bassist slaat de band, waarbij ieder bandlid z’n sporen al wel verdiend heeft, zich er prima doorheen. Anneke’s stem is krachtig en loepzuiver als altijd. Vooral tijdens het akoestische intermezzo waarbij ze alleen op het podium staat met een akoestische gitaar wordt weer even duidelijk wat voor een talentvolle vocaliste deze dame is.

Na het nummer ‘Berlin’ is het tijd voor een stukje nostalgie. De The Gathering klassieker ‘On Most Surfaces’ wordt van stal gehaald, wat natuurlijk op veel bijval van het publiek kan rekenen. De band blijft boeien door uitstekend spel en de kunde van de frontvrouw. Nadat wederom een aantal steden zijn bezongen en een nummer van Ayreon mastermind en bandvriend Arjen Lucassen ten gehore is gebracht, sluit de band hun reguliere set af met The Gathering’s grootste hit ‘Strange Machines’ wat ook meteen het absolute hoogtepunt van de avond is.

VUUR

VUUR keert terug voor ‘Fallout’ en ‘Paris’ en sluit de avond af door het publiek te bedanken en uit te nodigen om nog even na te kletsen met de bandleden in de lobby, wat we natuurlijk nog even gedaan hebben. Een mooie afsluiting van een mooie avond.

Tekst: Alwin Schnoing
Foto’s: Ronald v.d. Baan