Live report: Watain / Degial – 013 Tilburg, 11-01-2018

Live report: Watain/Degial – 013 Tilburg, 11-01-2018.

Met nog maar vers hun album “Trident Wolf Eclipse”  uit, brengen de Zweden van Watain een bezoekje aan 013 Tilburg. De band is “hot” en dat merk je al aan hoe de dure merchandise als warme broodjes over de toonbank vliegt. De notoire act claimt als één van de weinige TRVE te zijn en niet te jagen op fame en geld, maar hun boodschap van chaos en verderf te verspreiden. Deze show vanavond is maar één van de vier release shows die de band afgeeft in Europa. Wel een beetje raar dat de CD zelf niet te verkrijgen was bij de merchstand. Maar goed de heren doen vandaag nog wel aan vreemdere zaken.

Voordat Watain aan hun MLO ( Mysanthropic Luciferian Order) praktijken gaat beginnen mag eerst Degial het podium op om hun kunsten te vertonen. De band staat zo “fris als een dood varken” op het podium. Vooraan in de fotopit word ik overvallen door een penetrante geur van bloed en rottend vlees! Degial zelf laat een prima indruk achter met hun clichématige dosis Black Metal. Niks vernieuwend maar een strakke pot metal. Er komt veel voorbij van hun laatste werk “Predator Reign” uit 2017, een album dat zeker eens beluisterd moet worden door liefhebbers van extreme black.

Uiteraard komen we vanavond voor Watain. De gordijntjes worden even dichtgegooid om de boel om te bouwen. Bij het opengaan stoomt de dode varkensgeur je tegemoet. Het podium heeft centraal een altaar staan waar Erik meerdere malen zijn rituelen uitvoert. Na een illuster zegening/ritueel zet de band meteen hard in met het fraaie ‘Legions of the Black Light’ De Legions vooraan gaan meteen flink mee met Watain en anticipeert goed op alles wat de mannen vanavond op het podium doen.

Wat mij opvalt vanavond aan Watain is hoe goedgemutst de band is. Tussen de bezetenheid van Erik door, is de man duidelijk blij met het fanatieke publiek en bedankt ze daar ook vaak voor. Vanavond is het ook  een emotioneel beladen show. Watain draagt deze show op aan Selim van de Occulte rockband The Devil’s Blood. (vernoemd naar een nummer van Watain). Selim, wie uit het leven gestapt is in 2014, was een goede vriend van de band en heeft zelfs meerdere malen met hen op het podium gestaan. Farida “The Mouth of Satan” staat ook vooraan in het publiek te genieten van deze sterke show. Aan de reactie vanuit het publiek is duidelijk dat The Devil’s Blood een bijzondere act was uit onze Nederlandse rock historie.

De shows van Watain worden neergezet als “Ritueel”, dit geeft de show extra smeu. Wat een impact laat de band hier vanavond achter. Naast het bloed gooien, spek (varken) verbranden en occulte danspasjes staat de band ook nog eens gigantisch strak en snoeihard te spelen. Watain is in vorm en het plaatje wat ze hier laten zien en horen is gewoon compleet! Hoogtepunt van de avond is toch wel de cover ‘The Somberlain’ van Dissection. Kippenvel staat op de armen bij de intensiteit waarmee dit de speakers uitknalt. Watain laat vanavond horen en zien de underground ontstegen te zijn. Visueel en muzikaal behoren zij wellicht tot één van de beste acts die momenteel op de planken staat. Echt of niet , het maakt geen donder uit! Watain heerst!

Setlist:
Legions of the Black Light
Black Flames March