Live report: Wheel / The Black Fall – Metropool Hengelo, 13-02-2020

Live report: Wheel / The Black Fall – Metropool Hengelo, 13-02-2020.

De Enschedese prog rock/metalformatie The Black Fall mag de avond aftrappen. Het optreden begint met een vrij lang intro, waarna de bandleden het podium betreden. De band heeft pas hun tweede album ”Clear Perception” gereleased , met daarbij een video van het nummer ‘Mother’ die uiteraard gespeeld wordt. Ik vind zanger Stefan vanavond niet op zijn best, maar die wordt gelukkig vaak bijgestaan door bassist Luuk die tussen de nummers door ook veelvuldig de zaal toespreekt. De band heeft lange nummers gemaakt, maar houdt het vanavond bij de kortere nummers zoals ‘Modern Day Slave’, omdat die waarschijnlijk beter de aandacht vasthouden van een live publiek.

Dan het Finse Wheel, die bezig zijn met een eerste headline toer door Europa. Het stagelicht staat volledig op blauw als de heren opkomen in hun hoodies met de capuchon over het hoofd. Normaal zijn de gezichten ook bedekt, maar die zijn nu wel zichtbaar. Na een paar nummers gaan die capuchons wel af. Voorafgaande aan de toer werden bassist Mikko Määttä en gitarist Roni Seppänen vervangen door respectievelijk Aki Virta en JC Hulttunen, maar die spelen alsof ze al vanaf het begin bij de band horen. Zanger James Lascelles, een geboren Brit, laat vanavond, zowel in het ingetogen als ruigere zangwerk, geen steekje vallen. De band is duidelijk hoorbaar beïnvloed door een band als Tool, maar heeft ook zeker wel een eigen smoel. Naast de vaak atmosferische nummers schuwt de band ook het betere beukwerk niet. Die afwisseling houdt het publiek ook goed bij de les. Doordat de band nog maar één full length, “Moving Backwards” en twee EP’s “The Path” en The Divide” uit heeft, blijft het optreden beperkt tot een dik uur. Afgesloten wordt er met de nummers ‘Where The Pieces Lie’ en ‘Wheel’. Gezien de reactie’s in de goed gevulde zaal, heeft de band een meer dan goeie indruk achtergelaten en verlaat de band onder luid applaus het podium.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster