Live report: Wolfmother / Soviet Grass – Patronaat Haarlem, 19-08-2017

Live report: Wolfmother / Soviet Grass – Patronaat Haarlem, 19-08-2017.

Wolfmother blijkt geen genoeg te kunnen krijgen van ons kleine (regenachtige) ‘kikkerlandje’ en keerde, afgelopen weekend op zaterdag 19 augustus, voor hun laatste concert in Nederland van 2017 terug naar Haarlem. Onlangs heeft Wolfmother een hele tour door Nederland gemaakt met gigs in onder andere: Paradiso, Paard van Troje, Bospop en op de Zwarte Cross. Het Australische trio, onder leiding van Andrew Stockdale presenteert ook weer dit jaar hun meest recente album genaamd “Victorious”. Het album kwam in 2016 uit en wordt door de échte kenners gezien als hun beste album, so far! Om deze plaat te promoten stond het trio dit weekend weer op de planken voor een groot publiek in Haarlem.

De avond werd afgetrapt met een psychedelisch georiënteerde rock ‘n’ roll band genaamd Soviet Grass. De look n’ feel van de band stond gelijk aan bands zoals ‘Led Zeppelin’ en ‘Pink Floyd’. De vier rockers trapten af terwijl de zaal nog maar slechts voor de helft gevuld was. Het viertal oogde wat tam, maar deed haar uiterste best het publiek klaar te stomen. Het publiek kwam amper van de grond, Soviet Grass ging op in haar eigen muziek, maar de zaal ging moeizaam mee. Op zich klonk de band vunzig en vuil, maar kwam toch vaak met tamme en groovende sounds. Met een setlist van zeven nummers en één ballad was Soviet Grass een prima opener voor de knal-act die nog moest volgen.

Het zwarte doek werd direct na de eerste act over het podium geschoven en een pauze van 30 minuten werd ingelast. Wolfmother bereidde zich voor op de avond, net als het publiek. De zaal vulde zich inmiddels rijkelijk. Wat 15 minuten geleden nog een volledig vrije ‘eerste’ rij was, was inmiddels een drukfestijn. Fans zochten hun weg op naar voren en stapelden zich nog net niet op elkaar. De minuten vlogen voorbij en de adrenaline was nadrukkelijk te voelen. De show ging nu dan echt van start! Daar waren ze dan: het legendarisch trio genaamd Wolfmother. De band trapte de eerste 15 minuten goed af met hits als ‘Victorious’, ‘New Moon Rising’, ‘Woman’ en ‘White Unicorn’. De zaal werd meerdere malen omgetoverd tot één grote moshpit en het publiek kreeg nauwelijks de kans om op adem te komen. Andrew, leadzanger en gitarist, zorgde tussentijds voor de nodige grappige babbels met het publiek.

Tussentijds gaf het trio aan dat Haarlem voorlopig hun laatste stop is van deze tour. Na 150 shows over heel de wereld te hebben gespeeld is het tijd voor een kleine break, gaf Andrew aan. ‘Na een korte pauze om even op adem te komen, en een album op te nemen, komen we gauw weer terug! Met meer en nieuwe muziek!’, kondigde de zanger aan. De band leek daardoor, na de 150 shows, niet uitgeput maar juist vol positieve energie! Met klassiekers zoals ‘Colossal’ en ‘Where Eagles Have Been’ vervolgden zij de avond. Uiteraard is het geen ‘succes’ als het eind net zo spectaculair is als het begin van de avond. Het trio eindigde de avond met hits als ‘California Queen’ en ‘Dimensions’. En als kers op de taart werd de ‘gouwe ouwe’ gespeeld: ‘Joker and The Thief’. Bij dit nummer werd de energie in het publiek pas echt duidelijk. Van een reuze moshpit tot aan crowdsurfers, het publiek ging helemaal los. Enkele dames zagen hun kans om een dansje met Andrew op het podium te wagen. Haarlem werd omgetoverd tot rock city! Wat een klasse optreden!

Wolfmother weet keer op keer weer het publiek te bespelen. Een beetje van vroeger met een beetje van nu. Deze combinatie blijft goud waard. Dit trio heeft er zin in en zal de komende periode nog heel veel van zich laten horen. De belofte van de band was daarbij glashelder: ‘We nemen een pauze om op adem te komen, maken een nieuw album en komen snel terug om jullie nieuwe dingen te laten horen!’. Tot snel Wolfmother. Nederland kan niet wachten!

Tekst: Kelly Papa