Live report: Y&T / Voodoo Vegas – Metropool Hengelo, 17-10-2017

Live report: Y&T / Voodoo Vegas – Metropool Hengelo, 17-10-2017.

De vorige keer dat Y&T in Metropool speelde was vijf jaar geleden toen de band aan het toeren was naar aanleiding van het 30 jarig bestaan van de plaat “Black Tiger”. De band heeft al een tijdje geen album meer uitgebracht, de laatste is al weer van 2010, maar de band heeft dat niet nodig om te toeren en doet tijdens deze toer aan aantal gigs in Nederland, waaronder deze in Metropool.

Voodoo Vegas, uit Bournemouth, mag de avond aftrappen voor een halfvolle zaal, waarvan de meeste mensen, de kat uit de boom kijkend, achter in de zaal blijven hangen.  De band bestaat sinds 2006 en bracht vorig jaar haar tweede full length “Freak Show Candy Floss” uit. De band toerde reeds met namen als Glenn Hughes en Uriah Heep en vanavond dus als support voor Y&T. De band valt in de categorie hardrock/sleaze, met invloeden van Aerosmith en Guns, en de mannen en dame doen hun uiterste best om het publiek mee te krijgen, wat maar mondjesmaat lukt. Aan de band ligt het zeker niet, het is meer “wat de boer niet kent….” Vooral zanger Lawrence probeert het publiek mee te krijgen met een sing along en steekt zijn lange microfoonstandaard regelmatig richting het publiek en krijgt zowaar af en toe het publiek mee. De setlist is een mix van de beide studio-albums.  Onder andere ‘Backstabber’ en  ‘Ferry Song’ komen voorbij.

Y&T behoeft geen introductie bij de echte hardrock fan. De band doet al ruim veertig jaar mee en staat bekend om het intensieve toeren. Het laatste wapenfeit “Facemelter” is al weer van 2010, maar de band kan putten uit een lange lijst van nummers. En waarom nieuwe nummers schrijven als toeren je lust en je leven is en het publiek tevreden is met de oude nummers. De band trapt af met ‘Black Tiger’ van het gelijknamige album uit 1982 gevolgd door ‘Lipstick and Leather’. De band laat zien en horen in vorm te zijn met als middelpunt natuurlijk zanger/gitarist Dave Meniketti. Die mag ,zoals hij het zelf zegt, van de band ook nog wat nummers doen van zijn solo-platen en die komen dan ook in de vorm van ‘Lay Me Down’ en ‘Storm’.

‘I’m Coming Home’ wordt opgedragen aan de inmiddels overleden bandleden waarmee Dave Y&T is begonnen: Joey Alves, Leonard Haze en Phil Kennemore.  Na het overlijden van Phil in 2011 is de band een tijdje verder gegaan met Brad Lang op bas, maar deze is sinds vorig jaar vervangen door Aaron Leigh. Een markante verschijning die de gemiddelde leeftijd van de band wat naar beneden brengt. De band heeft een schat aan ervaring in de gelederen en elk bandlid heeft de nodige ervaring in verschillende bekende hardrock bands en dat is vanavond te horen. Naast hun instrumenten bespelen kunnen alle leden ook een aardig stukkie zingen. Gitarist John Nymann laat dat ook even horen als hij de lead vocals overneemt van Dave.

Na ruim anderhalf uur krijgen we nog een aantal toegiften met ‘Midnight in Tokyo’ als bekendste nummer. Aan het eind van de set staat de teller op twee uur en neem ik mijn petje af voor deze heren op leeftijd. Aan dit optreden kan menig jonge(re) band nog een puntje zuigen.

Tekst en foto’s: Marcel Klaster