LIVE REPORT: ZWOLSCH ZWAAR NIEUWJAAR @ HEDON/POPFRONT ZWOLLE

LIVE REPORT:  ZWOLSCH ZWAAR NIEUWJAAR @ HEDON/POPFRONT ZWOLLE

Grindbashers trappen vandaag in Zwolle af. In het gedeelte van popfront mogen Herrie en zijn kornuiten hun potje grind de redelijk gevulde zaal in blasten. Zoals gewend met Grindbashers voeren humor en lol de boventoon. Muzikaal gezien verdiend grind misschien niet de schoonheidsprijs. Maar met een band zoals Grindbashers is het gewoon genieten geblazen en een leuke start van Zwolsch Zwaar Nieuwjaar.

Vanderbuyst is op het podium te vinden vanavond en meestal is Bliksem dan ook in de buurt om ook het publiek te vermaken. Hier in Zwolle is dit ook het geval en kan men dus al vroeg in de avond uit het dak gaan op de wat meer heavy metal gerichte muziek!

Ik mis het eerste gedeelte van de show vanwege een interview met Eric en Alwin van GSBC  (die naam is me te lang om volledig te typen 😛 ). Wat ik mee krijg van de show is zeker niet verkeerd. Trouwe fans laten hun haren al een beetje wapperen. Ik moet zeggen dat de sfeer goed is te noemen in Zwolle, maar wel de indruk krijg dat het publiek qua fanatisme nog een kater van oud en nieuw heeft. Iets meer beweging had wel gemogen in de Hedon. Bliksem laat zich in ieder geval hierdoor niet van de wijs brengen. De muzikanten komen sterk over en zetten een strakke show neer. ( Eerlijk is eerlijk, persoonlijk vond ik ze amusanter dan hun grotere broer Vanderbuyst vandaag )

Net als de sfeer, houd ik vandaag ook de relax modus erin en besluit niet keihard heen en weer te gaan rennen. Net hersteld van een buikgriep ga ik op me dooie gemak een kijkje nemen in popfront waar het al wat drukker is geworden. ( vlak achter de deur ) Na even een kleine worsteling is er weer een zee van ruimte. Helaas voor Wikser die een verdienstelijk potje grind neer zet. Deze Limburgers grinden er lustig op los. Het begin even gemist door het blijven hangen in het gezellige middenstuk tussen de twee zalen.  Ietwat verbaasd ben ik dus van de slip die om de gitaarhals hangt. Ach met grind kun je alles verwachten! De band ramt er niet minder om! Helaas is het publiek ook hier weer niet vooruit te branden. Gewaardeerd worden de bands wel hoor. Na ieder nummer is er meer dan genoeg gejoel en applaus.

Op het podium in de Hedon mogen de mannen van Vanderbuyst hun epische metal weer van stal halen. De band heeft onlangs hun nieuwe plaat uitgebracht, dus ik hoopte op een behoorlijke vernieuwende set.  De band is op menig festival te vinden. Iets teveel naar mijn smaak. Maar goed de mensen zien Vanderbuyst graag verschijnen. Uiteraard kunnen deze mannen ook wel een verdienstelijk potje spelen en is de muziek die uit de speakers komen strak en vermakelijk. Doch had ik graag eens wat anders gezien. Zeven keer in de week biefstuk gaat ook vervelen op den duur. Maar goed ben hier niet om Vanderbuyst af te kraken. Showtechnisch is het perfect en het publiek geniet. Een dikke voldoende dus, alleen niet aan mij besteed.

Op weer naar het popfront, en door de drukte met gezellige rokers, op naar weer een toffe show! Eerste wat me opvalt aan de Not Otherwise Specified is de frontman. Wat kan die man boos kijken zeg! Uiteraard past dit helemaal in het straatje extreme metal wat uit de speakers knalt. De band is moeilijk in een hokje te plaatsen. Meerde genres zoals doom, speed, crust en grind vloeien lekker in elkaar over. De band staat energiek alles te geven op het podium. Helaas voor de band is het publiek wederom dichter bij de tap dan het podium. Toch even vermelden dat het niet is dat de bands niet gewaardeerd worden vandaag. Verre van dat, maar het is helaas een beetje te tam in de verhouding brute metal wat op hun afgevuurd wordt.

Nu is het tijd voor de band waar ik reikhalzend naar uitkeek. Nadat ik Erik en Alwin deze avond nog gesproken hebben over hun passie voor deze band en muziekstijl, was de zin in een bruut concertje helemaal toegenomen. Bruut is wat je voor de kiezen krijgt met Grand Supreme Blood Court. Deze nieuwe band heeft met “Bow Down For the Blood Court“ een appetijtelijk eerbetoon neergezet aan bands zoals oude Master, Slaughter en noem elke ander brute oldschool band uit de jaren ’90 maar op. Mocht je de line-up zien, dan weet je ook wel dat het snor zit. Eric Daniels, ja, je leest het goed, de goede man is na 9 jaar weer terug op de podia en staat met zijn maten van Asphyx weer te raggen als vanouds. Sommigen beginnen nu meteen Asphyx punt zoveel te brullen. Gelukkig dit is niet het geval (niet dat Asphyx slecht is verre van) en ook geen Hail of Bullets (uiteraard HOB mankeert ook geen drol aan). Er staat hier vanavond gewoon een groep mannen met een passie voor oldschool death metal op het podium.

De lol die er vanaf druipt is geweldig om naar te kijken. Ja, het is allemaal niet vernieuwend wat uit de speakers komt. Het is rauw, het is lomp en de buzzsaw zaagt je zowat bij de poten af. Het is desondanks niet weer een doom death zoals Asphyx of de wat technischer en melodieuzer HOB. Wie daarvoor naar de show van GSBC komt zal bedrogen uitkomen. Hulde aan deze band die gewoon doen wat ze willen doen en dat is een potje stevige muziek maken en lol hebben. Eén nadeel, het volume stond zo hard dat de pit spontaan werd doodgeslagen! (of lag uiteraard gewoon weer aan het publiek) Nederland mag blij zijn met nog een band van kaliber!

Het klonk net alsof ik de hoofd act zojuist beschreef. Maar niks is minder waar. Er staan nog twee bands op het schema. Deze bands liegen er niet om. In het popfront staat Ortega op de planken. Deze doom formatie is een wel heel rustig vaarwater na de bruutheid van de vorige show. Maar wat is de sfeer grimmig en de muziek heerlijk melancholiek. Helaas voor de fotografen is het frontlicht veranderd in een paar gloeilampen. Maar het ziet er strak uit en geeft net dat beetje extra dimensie mee aan de diepgaande riffs!

Als afsluiter staat Melechesh op het podium. Geen vreemde eend in festivalland. Sinds het Israëlische Melechesh van Nederland en Frankrijk hun thuishaven hebben gemaakt, kun je deze band meteen wat vaker tegenkomen. Melechesh zet vaak een goede show neer en vooral de uit het Midden Oosten afkomstige melodielijnen, doet de band onderscheiden van menig ander black metal band. De show is weer bombastisch te noemen. Grappig is ook om mensen een poging zien te doen op de Arabic riffs te dansen. Nee, niet moshen… dansen.. Een fatsoenlijke moshpit is helaas vandaag niet aan de orde geweest in Zwolle.  Melechesh pakt een goede greep uit hun catalogus. Toch is te merken dat veel mensen voor Grand Supreme Blood Court zijn gekomen. De opkomst bij deze show is iets minder te noemen. Toch is de zaal nog redelijk gevuld en hebben de mensen en band het overduidelijk naar hun zin.  Mooie afsluiter van de dag!

De eerste editie van Zwolsch Zwaar Nieuwjaar was meteen een goed festival. De beide podia hadden een goed geluid en de sfeer en bands waren gewoon top. Ik hoop dat dit festival een terugkerend iets gaat worden.

Tekst Ronald van de Baan