Live-Report:Hypocrisy @ Pop Podium Romein – Leeuwarden 30th march

Er staat voor vanavond weer een mooie avond gepland in Leeuwarden.  Niemand minder dan Hypocrisy komt langszetten. Uiteraard met hun schitterend nieuwe werkje “End of disclosure“, zijn  de verwachtingen hoog van dit concert. Voordat Peter en zijn kornuiten het podium van Romein gaan betreden, zijn ze eerst nog te vinden bij  de merchandise tafel. Deze tour hebben ze besloten een meet and greet te houden bij opening van de deuren. Uiteraard staan de mannen klaar met viltstiften om hun merchandise te voorzien van een felbegeerde krabbel.

Beetje jammer is alleen nadat er twee exemplaren verkocht zijn van hun nieuwste schijfje ze door deze voorraad heen zijn. Blijkt dat bij de vorige shows een ware run is geweest op de nieuwe schijf. Mooi uiteraard voor Hypocrisy, beetje jammer voor de fans in Nederland die nu misgrijpen naar een getekend exemplaar van “End of Disclosure“! Uiteraard werd er wel flink de tijd genomen om op de foto te gaan met deze death metal veteranen.

Voordat ze uiteraard het podium gaan betreden is het eerst nog tijd voor maar liefst 4 andere acts. Deze avond word geopend door de Oostenrijkse band Devastating Enemy. Zij staan weliswaar voor een vrij lege zaal te spelen, maar de mannen laten zich hierdoor niet beïnvloeden. Ze spelen hun catchy death thrash met hier en daar vleugje melodic erbij in gemixt met veel passie. Dit zorgt ervoor dat het geringe publiek dat er staat toch behoorlijk staat te genieten. Het blijft wel bij hier en daar wat headbangen. Gezegd mag worden dat ik veel slechtere opening acts heb mogen zien. Geluid en band was gewoon strak. Leuk optreden en ik hoop deze mannen vaker te mogen zien.

De tweede band Insurrection afkomstig uit het hoge noorden van ons eigen kikkerlandje,  trakteert de Romein hier op een aardige set pittige dood metaal á la Carcass. Tevens van laatst genoemde wordt nog een verdienstelijke cover ingezet. Het is helaas in spel en uitvoering net wat minder strak dan de vorige band. Wel moet gezegd worden dat de bassist met zijn spel  toch wel een aardig goede indruk op me achterlaat. Ik hou er wel van als een band de bassist flink wat ruimte geeft in zijn spel. Een flink pluspunt met voor de rest middelmatige show.

Diversiteit is in de metalgenres is duidelijk wel weer te vinden in de programmering vanavond. Essence,  het Belgische gezelschap,  komt ons vanavond verblijden met een lekker portie metalcore. Normaal heb ik echt een broertje dood aan dit genre. Maar de fanatiekheid van deze gasten maken het toch tot een behoorlijk vermakelijke act. De zanger straalt van top tot teen en weet met zijn expressies toch net dat beetje extra aan hun optreden te geven. Leuk optreden wat de vaart er lekker in houdt

Hate, geen onbekende uit de black death hoek, is uiteraard een flinke omschakeling qua sound en uitstraling. Met corpse paint en stoere blikken brengt dit gezelschap hun enigszins saaie black death ten gehore. Waar de andere bands hun best deden de zaal te overtuigen is Hate toch wat tammer. Het zal wel allemaal bij de act horen, maar dit zorgt tevens met het wat minder goed afgestelde geluid ervoor dat ik niet zo van deze mannen kan genieten! In het publiek zijn er nog wel een handvol fanatiekelingen die hun haren flink laten wapperen. Gelukkig betekend dit dat de mannen niet voor Jan met korte achternaam op het podium staan.

Nu maar liefst 4 bands de zaal al hebben mogen opwarmen is het eindelijk tijd voor de mannen van Hypocrisy.  Het stage design is schitterend te noemen. Middelpunt van het stage is het verhoogde drumstel. Deze verhoging is verzien van verschillende soorten leds andere fratsen van verlichtingen. Het moge duidelijk zijn naast de brute klanken  gaan we ook getrakteerd worden op een oogverblindende show.  De band trapt meteen af met titeltrack “Ends of Disclosure“. Meteen moge duidelijk zijn dat ook live dit nummer er zeker mag wezen en de ietwat vernieuwde sound van Hypocrisy zijn vruchten ook live afwerpt. Alleen 1 minpunt wat mij en sommige andere ook stoorde was de kwaliteit van het geluid. Waar de andere bands redelijk tot goed geluid hadden, klinkt Hypocrisy hier vanavond behoorlijk dof. Beetje vreemd om voor deze omschakeling van geluid te kiezen. Het is uiteraard wel zoals we gewend zijn een enorme wall of sound dat uit de speakers knalt. Toch zou less is more hier goed van toepassing geweest zijn.

Desondanks dat het geluid dof klinkt, is het natuurlijk één groot feest. Grote gros van de mensen zou het worst wezen en gaan lekker uit hun dak! Zowel op het oude werk als de nieuwe instant classics wordt menigmaal stevig een potje geramd op de vloer.  De set is goed bedeeld met veel nummers afkomstig van “End of Disclosure“. Het mag duidelijk wezen dat deze plaat menig Hypocrisy fan zal bekoren. Op CD klinkt het al lekker maar live is het helemaal feest,  ondanks het doffe geluid. Vanavond in de Romein was het dus goed vertoeven voor de metalheads. Een gezellig publiek in samenwerking met een goede bak herrie. Doe mij maar meer van dit soort avonden.

Foto’s: Ernst van Rossum