Live – report:Paaspop Zieuwent 7-8-9 april 2012

Locatie:  Zieuwent, Gelderland
Data van verslaggeving:  7 en 8 april 2012

Zaterdag 7 april

Ondanks de minder goede weersverwachtingen waagden wij ons toch aan het kamperen. Of zoals ik het zelf gekscherend noem: kramperen. Na alle spullen in de auto geladen te hebben, gingen wij op weg naar boerencamping Grobben. Eenmaal daar aangekomen, het tentje opgezet en een zeer smerig avondeten verder gingen we dan eindelijk op weg naar het festivalterrein. Waar we voor het kamperen eigenlijk onvoldoende waren voorbereid op de extreme kou die avond, was ik te goed voorbereid voor het “ruige” festivalterrein. In boeren laarzen, thermo legging en wollen vest gehesen kwam ik aan in, wat bleek,  een gigantische verwarmde tent. Het publiek was gekleed op z’n Paasbest, en tja, dan val je wel op. Het festival bestond uit twee podia; een hoofdpodium en de 3voor12 tent. Het bleek al snel dat de programmering in de 3voor12tent ons het meeste aansprak. Eenmaal daar aangekomen leek het even op een bruiloft. Iedereen stond te praten bij hoge tafels, en er werd zelfs rond gelopen met bitterballen.

De eerste band van de avond is Villa Zeno, dit voormalig bruiloftsorkestje lijkt dus prima op z’n plek. Wil het niet dat het binnenstromend publiek meer bezig is met praten en bitterballen snacken dan de band. En dit mag spijtig genoemd worden. De mannen van Villa Zeno spelen de sterren van de hemel met hun door soul en blues doordrenkte rockmuziek. Jonah Falke is een frontman van formaat, zijn voorkomen heeft iets mysterieus.  Wanneer hij de tekst zingt “Lady Di, I wanna Marry you’ heeft dit meer sexappeal dan waar de meeste rocksterren van kunnen dromen.  Er straalt plezier en vakmanschap van deze heren af.  Ze zijn zeer goed op elkaar ingespeeld.

Na deze zeer prettige start van de avond is het tijd voor The Bunny Bonanzas. Deze mannen maken Psychedelische surf Rock N’ Roll, die zo onder een foute film zou kunnen. Met een hele reeks aan instrumenten en zichtbaar plezier op het podium is het niet moeilijk te genieten van dit optreden. Wil het wel dat de muziek enigszins eentonig wordt na enkele nummers.

Dan is het tijd voor Backcorner Boogie Band, deze 12 personen tellende band is van voormalig Jovink frontman Hendrik Jan Lovink.  Een hele kast aan blazers en ander instrumenten wordt open getrokken. Met 2 zangers en 2 zangeressen sterk wordt het een waar spektakel. Helaas lijkt de band met vlagen onder te gaan aan alle bombarie en overstemmen de instrumenten de vocalen. Het gezelschap lijkt in enkele aspecten nog niet voldoende op elkaar ingespeeld. Maar dit neemt niet weg dat er een aantal zeer goede muzikanten tussen zitten. Zo weet de gitarist een aardige indruk achter te laten met zijn verfrissende solo’s.

Op het hoofdpodium is het inmiddels tijd voor een zeer speciale avond voor Automatic Sam.Dit zal namelijk de laatste avond zijn dat drummer Bob Hogenelst ons verblijd met zijn drumspel. Hij heeft onlangs bekend gemaakt verder te gaan met zijn andere band Birth Of Joy.  Jesper Albers zal na vanavond de drums gaan vertegenwoordigen. Deze avond drumt hij de laatste paar nummers alvast mee. Met twee drumstellen op het podium beloofd dat heel wat.  De band speelt een zeer strakke set.  De nummers worden compact gespeeld, en het geheel klinkt bijzonder goed op elkaar ingespeeld. Automatic Sam heeft zeer goed begrepen dat de jamsessies meer weg zijn gelegd voor zalen, en niet voor het festivalgevoel. Zij weten de aandacht vast te houden. En eigenlijk is het spektakel alweer veel te snel afgelopen.

Zondag 8 april

Na een minder prettige nacht blauwbekken op de camping was het weer tijd om naar het festivalterrein te gaan. Deze avond stond wederom vol van geweldige muziek en gezelligheid. Ook vanavond was voor de 3voor12 tent interessant. Een afwisselend programma met zeer opvallende artiesten.

De eerste band van de avond is The Jacks. Deze band met een hoog girlpower gehalte weet het publiek goed bij de les te houden. De zangeres heeft een rauw ietwat hees stemgeluid en weet daarmee de sound van de band eigenzinnig te maken. Enige minpunt is de keuze voor meer dan 3 covers in een set van zo’n 45 minuten, dit is wel wat veel in verhouding.  Maar het mag de pret niet drukken.

Daarna is het tijd voor de Nijmeegse rockers van Black Bottle Riot.  Zij weten wel hoe je een feestje moet bouwen.  Meteen bij het eerste nummer wordt het podium gevuld met dansende cheerleaders. Het publiek geniet zichtbaar van alle mooie klanken en het Eye Candy. Een goede show kun je aan deze mannen wel over laten.

Daarna komen onze zuiderburen ons verblijden onder de naam Gentleman of Verona. De zangeres van deze band is eigenzinnig en gedurfd. Dat zij liefkozend de vrouwelijke Iggy Pop wordt genoemd kan ik begrijpen. Met een paar netkousen en een kort broekje aan en daarover een keurig jasje houdt ze er duidelijk haar eigen stijl op na. Ze zingt haar nummers soms staand, soms kronkelend op het podium. Eén ding is zeker, verveeld raak je niet. De muziek klinkt toegankelijk, maar toch experimenteel.

Afsluiter van de avond is natuurlijk Shaking Godspeed. Met hun onlangs in februari uitgebrachte plaat “Hoera” ben je verzekerd van een feestje. Er wordt flink afgewisseld tussen vlotte dansbare nummers naar psychedelische kunstwerken waar je in op kunt gaan. De danspit die er dan ook ontstaat liegt er niet om.  Een betere afsluiting van de avond kun je niet hebben.

En daarmee gezegd zit het weekend Paaspop Zieuwent er weer op voor Livereviewer. In de Achterhoek weten ze wel hoe er een feestje gebouwd moet worden. Wat een knaller van een line-up en wat een gezelligheid.

Geschreven door Taggi Eenstroom