LiveReport: Behemoth/Cradle of filth – Melkweg Amsterdam

Behemoth/Cof Tour @ Melkweg Amsterdam

Vandaag in de Melkweg twee giganten uit de “black” metal scene. Black Death sensatie Behemoth komt samen met Cradle of Filth de Melkweg voorzien van een dosis zware metalen. Op zich ben ik verbaasd dat deze twee samen op één bill staan, want ondanks dat ze beide de stempel “black” metal gekregen hebben, tappen ze beide toch uit een totaal ander vaatje qua sound. Er worden wel eens vreemdere combinaties samen op pad gestuurd. En met maar liefst drie topbands in het voorprogramma, weet je dat vanavond een mooi evenement gaat worden.

Svarttjern - Melkweg Amsterdam - 2014 LiveReviewerSvartjenn heeft de eer om voor een al aardig gevulde Melkweg de bende te openen.
Met hun simplistische, maar doeltreffende Norwegian Black metal warmen ze de boel al aardig op. Er zit weinig opsmuk in de stage presence. Het is precies hoe bm bedoeld is; vuig en hard! Mij weten ze in ieder geval prima te vermaken. Niks lekkerder dan op een zondagmiddag voorzien te worden van een flinke dosis antichristelijkheid.

inquisition - melkweg amsterdam 2014 - livereviewerNa deze ‘prettige’ opener is het de beurt aan het tweetal van Inquisition. Klonk de vorige band al pretty oldschool in de oren, dit tweetal neemt je mee terug naar de woelige jaren 90 BM. Wat is het toch genieten geblazen om dit tweetal tekeer te zien gaan op het podium. Ondanks de minderheid aan muzikanten vergeleken met de gemiddelde band, weten ze er genoeg herrie uit te pompen. Zeer sterk optreden en één van m’n favorieten van deze avond.

In Solitude - Melkweg Amsterdam 2014- LiveReviewerIn Solitude is de volgende. Deze Occulte rock band is een beetje de vreemde eend in de bijt. Hun laatste CD was erg goed te pruimen. De band staat ook te knallen op het podium. Helaas weet niet iedereen in het publiek deze goede band te waarderen. Beetje flauw dat sommige constant “oprotten” blijven schreeuwen. Terwijl de band steengoed hun best staat te doen om de mensen te vermaken. Echt passen deed het niet, maar ik heb heerlijk genoten van deze energieke band. Zie ze graag nog eens voorbijkomen, maar dan in een andere package.

Waar ik me nog meer over verbaas deze avond is niet alleen dat Behemoth en Cradle of Filth samen touren. Eigenlijk stoort het me nog meer dat Behemoth niet afsluit. Als ik kijk wat Behemoth in hun carrière hebben gedaan, plus onlangs het geweldig album “The Satanist” gereleased, dan vind ik persoonlijk dat Behemoth had moeten afsluiten. Klinkt misschien niet als muziek in de oren voor de Cradle of Filth fans. Maar persoonlijk vind ik de houdbaarheid van Cradle of Filth al jaren geleden verstreken. Maar goed. Genoeg gemopperd, tijd voor Behemoth.

Behemoth - Melkweg Amsterdam - 2014 - LiveReviewer

Behemoth - Melkweg Amsterdam - 2014 - LiveReviewerZoals altijd maakt Behemoth er weer een mooi theatraal concert van. Zonder dat het ‘over the top’ aanvoelt, zoals bij Cradle of Filth later op de avond. Visueel wordt het publiek getrakteerd op onder meer schitterende pyro’s en Nergal is weer terug in zijn Satanisch element. Wat een sterke frontman. Goed bij strot en zijn stage presence is er eentje om U tegen te zeggen. Er zitten veel kleine details verwerkt zowel in de muziek als in de stage act. De mannen hebben er deze tourronde duidelijk alles aan gedaan om de fans te voorzien van het beste van Behemoth. De band is retestrak op elkaar ingesteld. Vooral het samen grunten ligt prima in gehoor. Het geluid is misschien niet altijd super, maar niet zo storend dat het de ervaring van de show verpest. Behemoth is de waardige afsluiter van vanavond. Oh .. wacht, er komt nog een band.

Cradle of Filth - Melkweg Amsterdam 2014 - LiveReviewerTijdens de ombouw wordt het hele podium erg kaal geplukt, de pyro’s gaan aan de kant en de fotopit wordt zo goed als dicht gedrukt. Er hangt een karig videoscherm waar eigenlijk weinig op gebeurt. Cradle of Filth, uitvinder van het theatrale BM, doet mij in ieder geval erg karig over komen in de stage props. Iets wat bij Behemoth super in orde was. Uiteindelijk gaat het niet om de show, maar de muziek hoor ik jullie al denken. Klopt en daar komt het grootste probleem wat ik met Cradle of Filth heb. Op plaat klinkt het technisch allemaal nog wel ok. Maar live heeft Dani helaas de tand des tijds niet doorstaan. Zijn stem begint krachtig, maar na drie nummers zakt die toch behoorlijk in. Zijn screams worden steeds zwakker en klinken af en toe net als neusgefluit. Aan Cradle is duidelijk te zien dat het allemaal maar theater is. De poses zijn me iets te gelikt en gemaakt. Daar waar Behemoth ‘geloofwaardig’ overkomt, daar wil Cradle of Filth allemaal iets te graag. Het is allemaal net iets over the top. Zeer jammer. Cradle of Filth is in mijn ogen nooit ijzersterk geweest, maar na vanavond zal ik ze niet snel meer opzoeken.

4 out of 5 ain’t bad moeten we maar denken. Wat mij betreft was de avond perfect geweest als het geëindigd was na Behemoth. Helaas heeft Cradle een beetje een wansmaak nagelaten op de voor de rest puike avondje metal.

Tekst en Foto’s: Ronald van de Baan