Livereport: MSG @ 013 Tilburg

Op zondag 13 mei ging de reis naar Tilburg voor een concert van de Michael Schenker Group (MSG) in zaal 013. Dit ter promotie van het in 2011 verschenen album “Temple Of Rock” maar feitelijk werd het meer een “greatest hits” show met songs van MSG, UFO en Scorpions. Het laatste is een logisch gevolg van de aanwezigheid, naast Schenker zelf natuurlijk, van nog 2 ex-Scorpionsleden in de bezetting voor deze tour. We hebben het dan over Francis Buchholz op bas en Herman Rarebell op drums.

Maar eerst mocht het uit Manchester afkomstige Fury UK het nog in redelijk grote getale gekomen publiek opwarmen. Dat lukte het trio aardig met krachtige songs welke goed werden uitgevoerd. Maar toch ontbrak de variatie in die songs. En als je dat dan opvult met een drumsolo en wat met je gitaar langs de microfoonstandaard gaat schuren vraag je je af of het niet beter was om tien minuten eerder te stoppen.

Na een break van een half uur was het tijd voor MSG. Afgetrapt werd met het welbekende instrumentale “Into The Arena” van het debuutalbum. Heerlijke opener. Direct werd doorgestoomd met “Armed And Ready”, ook al van de eerste schijf. Zanger voor deze tour  is Doogie White (bekend van Ritchie Blackmore’s Rainbow en Yngwie Malmsteen). En dan is er nog Wayne Findlay op gitaar en keyboards, het min of meer vaste bandlid van MSG.

De eerste Scorpions-song volgt direct er na met “Lovedrive”. Heerlijk al die oude krakers te horen. Er wordt met veel plezier gespeeld en Schenker kan het nog allemaal uitstekend. Zijn leven werd de laatste jaren gekenmerkt door meer downs dan ups en dat heeft hem zichtbaar getekend maar zijn geluid en  speelstijl heeft er niet onder te lijden gehad.

In de zaal en voor het podium zijn cameramensen zichtbaar actief. De show wordt opgenomen voor een latere DVD-release. Goed om dat in 013 vast te leggen aangezien de diverse beelden op YouTube hebben laten zien dat de heren in behoorlijk kleinere zaaltjes hebben gespeeld.

Al bij het vijfde nummer doet gastzanger Michael Voss een mee; het nummer “Hangin’ On” van de laatste cd.

De show dendert door  met voornamelijk oude krakers. “Coast To Coast”, “Lights Out”, “On And On”, “Rock Bottom”, welke niet zou je haast zeggen. Van de enige cd die Schenker maakte met zanger Graham Bonnet krijgen we het titelnummer voorgeschoteld, “Assault Attack”. Een geweldige plaat trouwens. De song is niet echt geschikt voor White maar welke zanger kan nu wel goed Bonnet-songs zingen?

Tijdens “Rock You Like A Hurricane” krijgt Wayne Findlay alle ruimte om te soleren en houdt  Schenker zich op de achtergrond. Netjes.

Na een dikke 1,5 uur zit het er op maar de band keert al gauw terug voor de toegiften. Allereerst mag het publiek lekker meedoen met het simpele “Holiday” (Scorpions)  en daarna gaat nog even het gas er op met “Blackout”. Echte afsluiter is natuurlijk “Doctor Doctor’ (UFO).

Ooit is het concert dus voor een ieder te zien als het op DVD verschijnt. Vooralsnog moeten we het doen met de herinnering aan een prima concert!

Foto’s en tekst door Rob Meijer