LiveReport: SISTER – WAREGEM, GASOLINA 15 MAART 2013

SISTER – WAREGEM, GASOLINA 15 MAART 2013

Sister werd opgericht in 2006 in Stockholm. De band bouwde eerst een ware live reputatie op en bracht in 2009 een EP “Deadboys Making Noise” uit. Primordial’s Alan Averill toonde interesse in de band en zorgde er voor dat de band getekend werd door Metal Blade Records en hierdoor werd hun echte debuutplaat “Hated” in 2011 wereldwijd uitgebracht.

Vorige week had ik na lang twijfelen toch besloten om de Zweedse band Sister te gaan bekijken in een kleine club op een steenworp van bij mij thuis. Enkele vrienden van mij hadden me aangespoord om te gaan, want die band gaat er altijd voor zeiden ze. Een klein half uurtje voor de aanvang van het concert kwam ik aan en kon al enkele van die muziekvrienden spotten.

In het gezellig café was achteraan een podium met backline opgezet en als backdrop hing een zwart doek met daarop de naam van de band SISTER. Het gebruikte lettertype deed me echter het ergste vermoeden, want het leek wel sterk op hetgeen de meer extremere metalbands gebruiken. Als AOR fan ben ik daar nu niet echt verzot op. Netjes op tijd kwamen de vier in zwart geklede bandleden het podium op. Toen ze voor mij passeerden detecteerde mijn gevoelige neus een herkenbare zoete geur. Toen de band zich naar het publiek omdraaide wist ik onmiddellijk waar die geur vandaan kwam. Voor de band opkomt nemen ze blijkbaar eerst een douche van talkpoeder. De leden zien er best eng uit met hun bleke gelaatskleur, waarop in het zwart lijnen en symbolen zijn op aangebracht. Nu vreesde ik het ergste voor wat ik te horen ging krijgen.

Na een intro-tape met rare geluiden gooit Sister onmiddellijk “Body Blow” in het redelijk gevulde café. Mijn vrees was totaal ongegrond, want de band pakte me (en velen in het publiek) meteen in met hun rauwe punky sleaze rock-metal! Zanger Jamie (Anderson) is een echt podiumbeest en benut elke vierkante centimeter van het kleine podium. Maar ook de rest van de jeugdige bende staat niet stil en vooral drummer Cari Crow smeekt om aandacht door zijn verschijning en drumcapriolen. De band straalt energie uit en dit is duidelijk te horen en te zien tijdens “The Unlucky Minority”, waar een melodieuze solo van Tim (Rosenquist) in verwerkt zit. Ook het veelvuldig gebruik van de samenzang van onder andere bassist Rikki Riot maakt de nummers aanstekelijk en al vlug zingt het publiek uit volle borst mee. Na het iets tragere titelnummer “Hated” volgt een verpletterende versie van “Spit On Me”. De band weet hun agressie te uiten in hun songs en vooral frontman Jamie is daar erg bedreven in. Hij krijgt het zelfs voor elkaar om het publiek tot enkele centimeters voor het podium  te krijgen. Na de geweldige up-tempo tracks “Motherfuckers (Like You)”, “Werewolves On Blackstreet” en “Bullshit & Backstabbers” krijgen we zelfs een nieuw nummer te horen. “Stay Yourself” ligt volledig in dezelfde lijn van hun debuutplaat en wordt door het publiek beloond met een uitbundig applaus. De band wilde een korte pauze inlassen, maar na de laatste noot werd er onmiddellijk luidkeels “We want more!” gescandeerd en de band bleef gewoon op het podium. Na “Too Bad For You”, dat ook  op hun EP stond was het tijd voor een eerbetoon aan één van hun idolen Hanoi Rocks. Van deze sleazy glamboys brengen ze een geweldige versie van “Malibu Beach Nightmare”. Tot slot werd de set afgesloten met een track uit hun EP “I Don’t Mind If You Die”. Deze song werd spontaan aangekondigd door een aanwezige hevige fan. Dit maakt duidelijk dat we hier kunnen spreken van een goede sfeer en een tevreden band.

Het licht op het podium was ook behoorlijk in orde en daardoor heb ik tussendoor ook nog wat beeldjes kunnen schieten. Dit eerste concertje in Gasolina was dus een schot in de roos en ik vermoed dat ondergetekende daar nog wel eens over de vloer zal komen!

Foto’s en Tekst :Rik Bauters