lIVEREPORT:AALJESROCK 2012 @ ESTRADO, HARDERWIJK

Aaltjesrock ,het jaarlijks feestje van Noord Geldersch Metaal, in Harderwijk  had ik al veel over gehoord. Vooral zeer goede dingen. Dus uiteraard was ik zeer blij dat ik dit jaar eindelijk eens de tijd had om langs te komen. Bij aankomst is het nog niet heel erg druk maar de sfeer is al wel gezellig te noemen. Als eerste krijgen we  folk metal band Rhovanion op de planken.

Net zoals genre genoot Eluveitie staat bij de band meteen het hele podium vol. Deze vrij jonge dames en heren uit ons eigen kikkerlandje komen hier vieren dat hun album eindelijk daar is.  Een klein feestje word het zeker. De fluit, viool en zelfs doedelzak wordt uit de kast gehaald om van Aaltjesrock 2012 meteen vanaf de start een leuk feestje te maken.

We haasten ons daarna snel naar boven waar het tijd is voor de tech metal van Illucinoma. Wat mij meteen opvalt is hoe strak deze heren staan te spelen. Het knalt meteen lekker en het publiek wat nu al iets groeiende is geniet zichtbaar!  Er breekt dan nog wel even een snaar zodat ze even met één man minder verder moeten. Desondanks heeft Illucinoma een sterke indruk op me achter gelaten. Vooral dus eens gaan kijken.

Diversiteit is iets wat op Aaltjesrock hoogtij viert. Dit heeft tot gevolg dat ik bij de volgende band onder de zaal toch wat minder vermaakt wordt. Ondanks dat een mooie dame op de bühne altijd leuk is voor de fotograaf. Doet mijn weerzin tot female fronted metal mij toch snel naar de bar verhuizen. Niks mis trouwens hoor met Sin7Sins. Duidelijk moge zijn dat deze band echt wel hun vak verstaan. En het publiek wat hier wel van houdt word dan ook uitstekend vermaakt.

Toen was het tijd voor Rockaoke en worst! Rockaoke is zoals je kunt raden  een karaoke band en dat zorgt meestal voor hilarische momenten. Sommige mensen moeten een beetje over de drempel getrokken worden, maar het is leuk dat vanaf nu tussen de bands door mensen zelf met een liveband kunnen knallen op krakers zo als I love Rock ‘N Roll en Breaking the Law!.

Sommige momenten werkten de oordopjes niet echt goed, maar leuk was het zeker !
Ondertussen gaan er nog dames rond met heerlijke Geldersche rookworsten, die ondervonden uiteraard gretig aftrek!

The  Lucifer Principle, die een soort van Sabbatical aan het houden zijn, is de volgende band.

Met hun groovy death metal maken ze er altijd één groot feest van. De show die niet eindigt met een goede pit heb ik van deze mannen nog niet mee mogen maken. Uiteraard is dit vanavond ook niet anders.  De goed gebekte brulboei Erik Mensiga weet het publiek als geen ander op te hitsen. Ondanks dat deze razende machine een tijdje heeft stilgestaan, verloopt de set als een geoliede machine… Er worden zelfs nog wat nieuwe nummers gespeeld. Smullen geblazen dus!

Als je spreekt van een divers rock metal festival mag uiteraard een power metal band niet missen. En damn wat heeft Aaltjesrock hier een dijk van een headliner binnengehaald. Het Zweedse Steelwing komt hier en tovert de zaal om in een jaren 80 setting. Damn wat wordt hier straks gespeeld. Kuddo’s hoe de zanger hier alle noten er gewoon pitch perfect uit screamed. Man wat kan die hoog. Uiteraard zal zijn strakke spandex hier ook wel aan meewerken. Heerlijk headbangen op een goede mix van heavy en powermetal is wat het laatste uurtje van Aaltjesrock volgt.

Alles wat ik gehoord hebt, is waar Aaltjesrock is een feestje dat je niet mag missen !

Tot volgend jaar!

Tekst en foto’s door Ronald van de Baan