Livereport:Dordeduh – Saturnus – The Vision Bleak – 3 oktober Willemeen

Dordeduh – Saturnus – The Vision Bleak – 3 oktober Willemeen

Deze donderdag heb ik naar uitgekeken! Vanavond heb ik twee onderdelen van mijn drieluik over de band The Vision Bleak. Uiteraard de band weer live aan het werk zien. Maar voordat de band het podium betreed heb ik een één op één gesprek met gitarist/songwriter/producent Ulf Theodor Schwadorf (A.K.A. Marcus Stock). Wat we besproken hebben en de antwoorden op mijn vragen zijn elders op LiveReviewer te vinden. Hier onder dus een sfeerverslag van wat er allemaal op het podium te zien en vooral te horen was.

Het begint al vroeg vanavond, de deuren van de Willemeen zijn deze avond al om 19.00 open gegaan en de eerste band zal al om 19.30 beginnen. Groot is dan ook mijn verbazing als ik een kwartier voor aanvang van Dordelduh een toch al redelijk gevulde zaal binnen kom lopen en het bezoekersaantal neemt snel toe. Dat maak ik regelmatig anders mee!

TVB_0002Dordeduh komt uit Roemenië en speelt sferische folk met blackend metal. Of beter met black metalachtige uitbarstingen. Ook gebruikt men ‘traditionele’ instrumenten. Oké, de hout hoorn (denk aan het kleine broertje van de alpenhoorn) valt in die categorie, maar een grote dikke plank (gegraveerd dat wel) waarop ritmisch geslagen wordt met houten hamertjes is in mijn ogen niet echt een instrument.   De band opent instrumentaal met een puur stuk (metal)folk. Hierna zijn toch wel de echte gitaren aan de beurt en laat de band zeker geen slechte muziek horen. Maar na een kwartier moet ik de rest van de set laten schieten vanwege het boven genoemde interview met de heer Marcus Stock.

TVB_0044Bij terugkomst in de zaal is Saturnus al bezig met opbouwen en wegens technische problemen voor de drummer duurt deze lang. Als het probleem verholpen is, verontschuldigd zanger Thomas zich dat het allemaal even duurde met de woorden: “We are a doom band and we do everything slow.” En daar is niet veel aan gelogen! Deze Denen doen het heavy en laaaangzaaaaam. Het geluid is goed en om mij heen zie ik veel meeknikkende hoofden. De band krijgt een goede response van het publiek. Als met “Empty Handed” dan ook een iets meer up tempo nummer wordt ingezet verandert bij velen het hoofdknikken in echt headbangen. Er zijn genoeg doom liefhebbers in de zaal vanavond. Ik ben er helaas niet één van. Als de band weer gas terug neemt en heavy traag werk inzet verveelt het mij snel en lijkt alles op elkaar. Het is niet slecht, maar té eentonig en niet aan mij besteed, toch wint de band volgens mij vanavond heel wat zieltjes.

TVB_0067Om kwart voor tien begint dan de headliner van deze tour, The Vision Bleak. De band begint gewaagd met een nummer van het nieuwe album en het publiek moet duidelijk even wennen. En de geluidsman ook, maar die heeft het geluid snel voor elkaar en weet net als bij de andere bands de volumeknop goed te vinden! Het blijft nét binnen de grens van acceptabel. Wat mij opvalt is dat de geluidsband die de band bij eerdere optredens tussen de nummers door liet lopen vandaag niet aanwezig is en ook bij het tweede nummer “Carpathia” niet te horen is. Vanavond krijgen we dus de nummers met minder bombast, orkest en koren te horen, maar ook op eigen kracht blijven de nummers staan als een huis. Heerlijk blijven de theatrale hand- en armbewegingen van zangen Allen Konstanz bij “The Vault Of Nephren-Ka”. Tot nu toe viel de publieks reactie wat tegen, maar na een sarcastische aankondiging veranderd dat. Is this “The Night Of The Living Dead”? Wie zegt dat Duitsers geen humor hebben?

Hierna wordt er gas terug genomen met het tweede nieuwe nummer van vanavond en wel “Cannibal Witch”. Waarbij Allen toch wel redelijk ‘geknepen’ zingt, en tot mijn verbazing zelfs de mondharp hanteert! Bij “Decent Into Maelstrom” valt mij overigens pas op dat de heren strakke muzikanten mee hebben genomen. (de band bestaat maar uit twee personen) Vooral de drummer en de bassist, die redelijk in een hoekje staat, houden het ritme strak. Hierna volgt “The Wood Hag”, de single van “Witching Hour” en dus voor velen de bekendste van de nieuwe nummers vandaag. Sommige nummers worden door de band al jaren het zelfde aangekondigd. Dus op de vraag: “Can you say….” Antwoord het publiek dan ook enthousiast “Kutulu!”. Als dan na “Wolfmoon”ook nog mijn persoonlijke favoriet “The Grand Devilry” wordt ingezet kan mijn avond helemaal niet meer stuk. Helaas worden hierna de woorden ‘this is the last song for tonight’ alweer gesproken, wat met gejoel uit de zaal wordt onthaald, en snel gevolgd worden met ‘or is it?’. “A Witch Is Born” heet het nummer volgens de zanger, maar volgens mij wordt toch echt “The Blocksberg Rite” gespeeld! Inclusief drumfill en met tamboerijn. Hierna loopt de band van het podium af, maar wordt al snel weer terug geroepen. Tijd voor de toegiften!

TVB_0062Tot mijn grote verbazing wordt “Deathship Symphony” ingezet. Dit nummer heb ik de band nog nooit eerder live horen spelen en komt dan ook niet echt lekker uit de verf. Het wordt (op de CD) gedragen door orkestpartijen, operazanger en zangeres en samples. Nu laat de band dit alles vanavond dus achterwege en heeft de zanger de grootst mogelijke moeite het er goed vanaf te brengen, al blijft het wel een heerlijk nummer. Dan is het alweer tijd voor écht het laatste nummer van dit concert en dat kan er bij The Vision Bleak maar één zijn, “The Lone Night Rider”. En zo komt er na 75 minuten een einde aan dit stuk heerlijke horror metal. Blijkt maar weer dat zonder moshpits of walls of death maar mét headbangen en meezingen een concert ook goed kan zijn! Dan maar eens met een piep in mijn oren en ietwat gevoelige stembanden, maar met een zéér voldaan gevoel eens kijken waar ik mijn auto ook alweer had neergezet. The Vision Bleak heb ik vanavond zeker niet voor het laatst live aan het werk gezien.

Tekst Martijn Rouwenhorst

Foto’s dank aan logosmall