Review: Metal Church – XI – Nuclear Blast Records – Release: Out Now

Review: Metal Church – XI – Nuclear Blast Records – Release: Out Now.

Het debuut van Metal Church sloeg in als een bom. De krachtige stem van David Wayne met het gitaargeluid van Kurdt Vanderhoof bleken een gouden combinatie te zijn. Wayne verliet de band en de band kwam terug met de van Heretic afkomstige Mike Howe. Hun derde album “Blessing In Disguise” bleek (ondanks een lichte koerswijziging) ook een absolute topper te zijn. Maar na de tegenvallende verkoop van “Hanging In The Balance” hield Mike het zingen en de metalwereld voor bekeken. De band bracht nog een aantal albums uit, maar die konden niet tippen aan hun vijf eerstelingen. Ook bleek het moeilijk om hun zanger in de rangen te houden. Toen Ronny Monroe de band verliet was Kurdt Vanderhoof (bandoprichter) van plan om de band op te doeken, maar zocht uiteindelijk toch contact met Mike en deze schijf is het resultaat van de terugkeer van Mike tot Metal Church.

Metal Church is:
Mike Howe – zang
Kurdt Vanderhoof – gitaar
Rick Van Zandt – gitaar
Jeff Plate – drum
Steve Unger – basgitaar

XI
metalchurchxicoverOpener ‘Reset’ zet er meteen vaart in met krachtige drum van Plate en vette riffs. Maar het is toch Mike Howe, die het meest indruk maakt. Niet te geloven dat de man 20 jaar niet professioneel gezongen heeft. Hij klinkt superkrachtig en er is totaal geen sleet op zijn stembanden te horen! Hier laat hij zelfs een gemene ondertoon horen! Een snelle thrashy metal track om te starten is altijd een goede zet.

‘Killing Your Time’ grijpt meteen terug naar de tijden van weleer met zijn geweldige staccato riffs. Het refrein vraagt om meegebruld te worden. Het snarenwerk van oudgediende Vanderhoof en relatieve nieuwkomer Van Zandt doet ons meermaals in de metal hemel belanden.

Na een akoestische intro ontketent ‘No Tomorrow’ zich tot een echte beuker volgens het oude recept.
Met het lange ‘Signal Path’ krijgen we een eerste persoonlijke hoogtepunt. Het nummer klinkt minder agressief en ook Mike bewandelt hier meer melodieuze paden. Het nummer blijft onmiddellijk hangen. De solo’s zijn ook zoete lekkernijen en de vele akoestische gitaarpartijen zorgen voor veel sfeer.
‘Sky Falls In’ klokt ook rond de zeven minuten en heeft een traag tempo. Mike trekt de aandacht volledig naar zich met zijn veelzijdige zang. Met de break wordt de snelheid wat opgetrokken en de solo’s doen er nog een schep boven op. Dit is het tweede knappe en lange nummer op rij.

In ‘Needle & Suture’ maken de hakkende riffs het mooie weer en zetten je nekspieren zich spontaan in beweging. ‘Shadow’ laat op zijn beurt een groovy baslijn horen, die het gezelschap krijgt van een aanstekelijke riff. Een echt old school gevoel overmant me bij de start van ‘Blow Your Mind’. Een intro zoals er zo vele klonken in de jaren ’80. Rustig met veel sfeer en een snuifje The Doors er overheen. Dit mid-tempo nummer blijkt ook een voltreffer te zijn.

‘Soul Eating Machine’ is zowaar nog beter. Het tempo ligt hoger en Mike klinkt venijnig. Een nummer dat het live ongetwijfeld goed zal doen. ‘It Waits’ is op zijn minst een buitenbeentje te noemen. Veel sfeer bij de start en de creepy zang doen me zelfs wat aan Faith No More denken (qua ‘freakyness’), maar in het midden slaat het om naar een mid-tempo beuker met krachtige zang.
Afsluiter ‘Suffer Fools’ gaat er meteen flink tegenaan en maakt duidelijk waarvoor de metal staat in Metal Church!

Mijn verwachtingen voor dit album waren zeer hoog en konden eigenlijk nooit ingelost worden. Het artwork verwijst naar het fenomenale debuut. Albums zoals het debuut en “Blessing In Disguise” zijn immers absolute klassiekers. Maar dit album is zonder meer het beste wat Metal Church in de laatste twintig jaar heeft uitgebracht. De comeback van Mike is een zegen, want de man bezit over een krachtig en uniek stemgeluid. Dit is ongetwijfeld een heel sterk album en zal zeker en vast gesmaakt worden bij de fans van weleer.
Ik kijk nu al uit naar de zomer om ze live aan het werk te zien op Alcatraz Metal fest 2016 in augustus.

1. Reset
2. Killing Your Time