Review: 36 Crazyfists – Lanterns – Spinefarm Records – Release: Out now

Review: 36 Crazyfists – Lanterns – Spinefarm Records – Release: Out now.

36 Crazyfists is opgericht in 1994 en ontstaan uit de drie lokale bands Grin, Hessian en Broke, allen uit de omgeving van Anchorage, Alaska. Na in 1999 verhuisd te zijn naar Portland Oregon werd de band al snel opgepikt door Roadrunner Records waar de band haar volgende twee platen uitbracht. Na wat omzwervingen bij andere labels is dit inmiddels het achtste album en de tweede voor Spinefarm Records.

36 Crazyfists is:
Brock Lindow – Zang
Steve Holt – Gitaar
Mick Whitney – Basgitaar
Kyle Baltus – Drums

Lanterns
36 CF is altijd al een band geweest die haar eigen ding heeft gedaan en zich niks aantrekt van trends. En zo ook met de nieuwe schijf is dat niet anders. Tekstueel is “Lanterns” vooral beïnvloed door de scheiding van frontman Brock: donkere tijden op zoek naar het licht in het kort samengevat. Het album start met de reeds uitgebrachte single ‘Death Eater’. In eerste instantie denk je niet, dit is 36CF (voornamelijk door het lage brute gitaargeweld in het begin) totdat Brock begint te zingen. Zijn cleane stem komt op velen wat zeurderig over, maar zit vol met emoties en is absoluut uniek in het genre. In dit nummer horen we naast zijn cleane zang en screams ook nog andere variaties voorbijkomen.

‘Wars To Walk Away From’ is wel zo’n typisch 36CF nummer dat je uit duizenden zult herkennen. Uiteraard weer door Brock zijn vocalen, maar ook door Steve Holt zijn vaak simplistische riffs die zeer herkenbaar zijn en erg pakkend. ‘Better to Burn’ en ‘Sea and Smoke’ zijn wel erg standaard voor de band en hadden ook zo op één van de vorige albums kunnen staan.

‘Where Revenge Ends’ is een soort van ballad met akoestische gitaar en Brock met zijn gevoelige, wat zeurderige zang. ‘Sleepsick’ begint heerlijk ruig en snel, maar zakt al snel wat in qua tempo en is bij vlagen slepend traag. De tweede helft van het album blijft iets minder makkelijk plakken dan de eerste helft. Afsluiter ‘Dark Corners’ blijft nog wel enigszins hangen door zijn wat droevige, zwaarmoedige ondertoon.

Twee jaar na hun vorige plaat komt 36CF met deze nieuwe telg. Nu was dat in het begin vrij standaard voor de band, maar nu voelt het alsof muzikaal de koek een beetje op is. Zoals gezegd is de eerste helft van het album wel sterk, maar voelen in het tweede gedeelte een aantal nummers meer plichtmatig dan inspiratievol. Met name in het drumwerk zie ik graag wat meer variatie. Iets wat menig nummer in het verleden boven het maaiveld liet uitsteken. Desondanks is het geen slecht album en luistert het wel lekker weg.

Score: 3,9 uit 5

01. Death Eater
02. Wars To Walk Away From