Review: Abbath – Outstrider – Season of Mist – Release: 05-07-2019

Review: Abbath – Outstrider – Season of Mist – Release: 05-07-2019.

In navolging van het solodebuut “Abbath” uit 2016 presenteert voormalig Immortal frontman Abbath nu z’n tweede werk “Outstrider”. Na het vertrek van King ov Hell uit Abbath, blijkt de rest van de bezetting van het vorige album ook te zijn verdwenen. Naast Abbath zit nu gitarist Ole Andre Farstad in de band, die ook een behoorlijk bijdrage aan het schrijfproces heeft geleverd. En de Italiaanse bassiste Mia Wallace, die nu ook bij Tom Warrior’s Triumph of Death speelt. De drumpartijen komen nu voor rekening van Ukri Suviletho.

Abbath is:
Abbath – Zang, gitaar
Ole Andre Farstad – Lead gitaar, akoestische gitaar, bariton gitaar & citar
Ukri Suviletho – Drums
Mia Wallace – Bas

Outstrider

Ik ben nogal benieuwd of Abbath de standaard van z’n vorige goed ontvangen album kan handhaven, maar natuurlijk ook hoe dit album in vergelijking met het vorig jaar verschenen ‘Northern Chaos Gods’ van z’n voormalige collega’s van Immortal uitpakt. En ik moet zeggen, dat ik zeer blij word van het gebodene. Ik denk zelfs dat dit album sterker is dan het debuut. Waar het “Abbath” album nogal wat raakvlakken had met het ‘I’ sideproject, heeft dit nieuwe album iets minder Motörhead invloeden en gaat het meer richting Bathory.

In de nummers hoor je traditionele heavy metalriffs, first wave of black metal, maar ook epische Bathory-achtige stukken terug. Daar zit dan ook meteen het verschil met het laatste album van Immortal, die voor een groot gedeelte weer terug greep naar de grimmige typische Norwegian black metal, zoals Immortal die in hun beginjaren maakte. Abbath kiest voor een meer old school jaren 80 aanpak. Zijn stem blijft echter onmiskenbaar Abbath en dus hoor je natuurlijk ook Immortal terug op deze plaat. Het album sluit af met een Bathory cover; ‘Pace ‘till Death’ van het “Blood Fire Death” album, die dan qua sfeer ook perfect op dit album past.

Wereldschokkend is het niet, maar Abbath heeft toch zeker een goed album afgeleverd. De riffs zijn pakkend en divers. Muzikaal zit het allemaal goed in elkaar. De nieuwe line-up is wat dat betreft zeker een vooruitgang. En de productie van het album is piekfijn in orde. Vol en stuwend, zonder te modern en te plastic te worden. Een fijne old school black metal plaat zoals ze in de jaren 80 gemaakt werden, die toch zeker niet gedateerd of oubollig klinkt.

1. Calm in Ire (Of Hurricane) (04:32)
2. Bridge of Spasms (03:49)
3. The Artifex (04:09)