Review: Abhorrent Decimation – Miasmic Mutation – Eigen Beheer – Release: 25-09-2015

Review: Abhorrent Decimation – Miasmic Mutation – Eigen Beheer – Release: 25-09-2015.

Geformeerd in mei 2013 maakt het Engelse Abhorrent Decimation snel werk om een debuutplaat te maken. Die is er dan ook snel in de vorm van de EP “Infected Celestial Utopia” die goed wordt ontvangen door de pers. Daarna wordt er heftig getourd om hun, zoals ze het zelf noemen, “Infectious Death Metal” over de aardkloot te verspreiden. Vorig jaar werd er getourd met de Italiaanse death metal legende Hour of Penance, met als één van de hoogtepunten een optreden op het Bloodstock Open Air Festival. Binnenkort komen ze dan met hun eerste full length genaamd “Miasmic Mutation”.

Abhorrent Decimation is:
Ashley Sott – Zang
Dave McKinney – Gitaar
Will Cooke – Gitaar
Ryan Dennington – Drums
David Archer – Bas

Miasmic Mutation
abhorrentHet album begint goed met ‘Glaciate the Servants’. Lekker snel gitaarspel, double bass drums en een goed verstaanbare grunt. Wel opvallend bij dit nummer is dat door de double bass drums en gelijktijdige zang de gitaren wat weg gedrukt worden. ‘The Icon Of Loss’ is dan wat minder snel en geeft ruimte voor wat meer technisch gitaarspel. ‘Eternal Repulsion’ gaat als een dolle van start met wederom double bass drums, gevolgd door wat blastbeats. Daarna wordt het tempo weer gedrukt en gedeeltes van het refrein worden soms met alleen gitaar gebracht.
Het vierde nummer ‘Souls of sedation’ heeft een soort van symfonisch intro. We horen een viool, ondersteund door toetsen en zo af en toe een tromslag. Dit had ook niet misstaan in een spannende film. Als de gitaar inzet is het weer gedaan met de rust en gaat het weer op volle snelheid verder. Daarna volgt een groove in mid tempo die bijna zeker je lichaam of in ieder geval je hoofd in beweging zet. Wat volgt is wederom een stuk snelheid met ‘…For The Desperately Lost’. In de nummers zoals deze, met wat meer snelheid en minder verstaanbare vocalen, krijg je meer het idee met een brutal death band te maken hebben dan met een ‘gewone’ death metal band. Net als je dat denkt zakt het tempo weer en volgt er een solo of een stuk technisch gitaarspel. Het titelnummer gaat in een stabiel mid tempo door met weinig bijzonderheden. ‘Terminal Reality’ begint met een korte solo. Het nummer heeft een aantal tempowisselingen en een vijftal korte en soms bijna melodische solo’s. Afsluiter ‘Odious’ is een soort van samenvatting van het album, met alle elementen van vorige nummers in zich. Zware riffs, technisch gitaarspel, melodie, tempowisselingen, het zit er allemaal in. Zo snel als het album begon, zo rustig eindigt het: met alleen toetsen en een langzaam wegstervende stem.

Waar veel bands een aantal albums nodig hebben om te groeien , gaat het bij Abhorrent Decimation wel snel. De band toont lef en haalt verschillende elementen uit de technische, brutal en melodische death metal en past deze zonder enige problemen in de muziek in, maar nooit zo overdreven dat je ze zou kunnen indelen in één van die subgenres. Als ze deze balans bewaren in hun muziek zie ik de toekomst rooskleurig in voor ze. Dit album is in eigen beheer uitgebracht, maar lang wachten op een platenlabel hoeven ze denk ik niet.

Score: 4,3 uit 5

1. Glaciate The Servants
2. The Icon Of Loss