Review: Aborted – Terrorvision – Century Media – Release: 21-09-2018.

Sven De Caluwe – Vocalen
Mendel Bij De Leij – Gitaar
Ian Jekelis – Gitaar
Ken Bedene – Drums
Stefano Franceschini – Bas

Terrorvision
Zo, een nieuwe Aborted dus, het elfde studio-album. Ik heb ze afgelopen jaar meerdere keren live mogen aanschouwen, en daarbij viel op dat de drummer onmenselijk snel en strak is en de nummers live erg goed overkomen. Wat ik persoonlijk zo lekker vind aan deze band, is dat men ongelofelijk kan blazen, rossen en beuken, maar wel melodieus en afwisselend blijft. En dat is niet anders op dit nieuwe album “Terrorvision”.

Het is alleen net alsof men alles nóg meer in de vingers heeft, en dit album is goed. Heel goed zelfs. Alles klopt, van het intro ‘Lasciate Ogne Speranza’ tot de eindtoon van ‘The Final Absolution’, het is genieten met een hele grote G. Net als je denkt: “Mkay, dat geros is mooi maar gaat wel lang door” slaat men een weg in die alles weer openbreekt. Heerlijke solo’s, gave riffs, fantastisch drumwerk, afwisselende grunts / screams. Poehé, indrukwekkend! Of zoals men in review-taal placht te zeggen: Jaarlijstmateriaal.

Het artwork is verzorgd door Pär Olofsson, met als thema alle angsten, gegoten in de aanwezige monsters.
Het album is opgenomen in Duitsland, door Kohlmannslehner in de Kohlekeller Studios (drums en zang) en door de gitaristen in de eigen studio in Heerenveen (gitaar en bas), waarna Kohlmannslehner (die verantwoordelijk is voor de producties vanaf het album “The Necrotic Manifesto) het album gemixt en gemasterd heeft. En dat hebben ze goed gedaan. De productie is top, alles klinkt massief, lomp en toch ook, in de melodieuze stukken, open. Erg gaaf gedaan, knap werk!

Na elf albums weet Aborted de lat nog hoger te leggen. Goede songwriting is een groot onderdeel van wat deze band uniek maakt, en de productie maakt het helemaal af.

Score: 5 uit 5

Aborted Official