Review: ACCEPT – BLIND RAGE – NUCLEAR BLAST RECORDS – RELEASE: 15.08.2014

ACCEPT – BLIND RAGE – NUCLEAR BLAST RECORDS – RELEASE: 15.08.2014

Accept is eigenlijk één van de bands die er voor gezorgd hebben dat de Europese metal op de wereldkaart werd gebrand! Hun “Breaker” uit 1981 is nog steeds mijn favoriete album van deze Duitsers. De grote bekendheid kwam er met de opvolger “Restless & Wild”. Hun succes groeide nog meer door de opvolgers “Balls To The Wall” en “Metal Heart”. Met “Russian Roulette” was men al over hun piek heen en de opvolger “Eat The Heat” met andere zanger David Reece brak niet veel potten meer, alhoewel op dit album enkele knallers staan. De terugkeer van Udo leverde drie albums op, maar het succes bleef uit. Toen bleef het lange tijd stil! Er volgde een korte, succesvolle Europese toer in de originele bezetting in 2005, maar nadien hield Udo het definitief voor bekeken. In 2009 kondigde Accept hun come-back aan met nieuwe zanger Mark Tornillo (TT Quick). Hun eerste album met Mark “Blood Of The Nations” kreeg lovende kritieken. Na “Stalingrad” uit 2012, slaan ze nu terug met hun derde schijf in deze bezetting, die luistert naar de titel “Blind Rage”.

Accept is:

Wolf Hoffmann – guitar
Peter Baltes – bass
Mark Tornillo – vocals
Herman Frank – guitar
Stefan Schwarzmann – drums

BLIND RAGE

acceptZoals de titel al laat vermoeden gooit dit Duits metalinstituut alle remmen los bij de opener “Stampede”. Na een (wat Oosters aanvoelende) intro die zo van “Balls to the Wall” geplukt kon zijn, overtuigd deze rasechte knaller onmiddellijk! Wolf en Herman vuren hun gitaarriffs op je af. Mark’s licht ruwe stem (UDO meets Bon Scott) is een ideale match bij dit gitaargeweld. Je voelt als het ware de hete adem van de ‘red bull’ van het hoesontwerp in je nek blazen. De voor Accept typische achtergrondzang is opnieuw aanwezig. Van met de deur in huis vallen gesproken! “Dying Breed” is een meer mid-tempo nummer dat een eerbetoon lijkt aan de klassieke metal van de jaren 80. Zo horen we songtitels als: “Denim & Leather”, “Diamonds & Rust”, “Iron Fist”, “Ace of Spades” en het gekende “We Salute You” voorbijkomen! We wanen ons terug ten tijde van hun “Metal Heart” album met “Dark Side Of My Heart”.

Het vijftal schotelt ons een mooi opbouwend nummer voor met “Fall Of The Empire”. Het snelle, furieuze “Trail of  Tears” is de volgende in de rij en ik lust wel pap van deze snelheidsduivel. Als toegift krijgen we een commercieel refrein met melodieuze gitaren geserveerd! Net het tegenovergestelde wordt ons aangeboden met het rustiger “Wanna Be Free”. Een lekker opbouwende meezinger, waar opnieuw die koorzang een meerwaarde is! De solo’s zorgen zelfs voor een waar kwijlmoment! Gedurende de strofes van “200 Years” klinkt Mark wat gemener en ook de gitaren tonen wat raakpunten met een Grave Digger! In de refreinen is het opnieuw pure Accept die de klok slaat! Na het up-tempo “Bloodbath Mastermind” en het mid-tempo “From The Ashes We Rise” volgen nog twee opmerkelijke tracks! Het lange “The Curse” is een melodieuzer, aanstekelijke track met stuwende riffs en bij de afsluiter “Final Journey” schakelt men nog eens naar de hoogste versnelling. Ook het hoesontwerp van Daniel Goldsworthy is een streling voor het oog! De man was ook verantwoordelijk voor de twee albums van Hell voorheen!

Met “Stampede” heeft het herboren Accept een derde klapper op rij uitgebracht. Het album is mooi evenwichtig opgebouwd en klinkt wat minder heftiger dan voorganger “Stalingrad”! Het gitaarwerk is geweldig en de stem van Mark blijft sterk klinken. Over de productionele kwaliteiten van Andy Sneap dient men al lang niet meer te twijfelen uiteraard en dit album blaast uit je speakers! De band etaleert hun kunnen nog beter op het podium en hopelijk zijn we er opnieuw bij als ze de zaal ‘Trix’ onveilig maken in de herfst!

Score: 4,25 out of 5

Track list:

1. Stampede  5:14