Review: Accept – Restless and Live – Nuclear Blast Records – Release: 13-01-2017

Review: Accept – Restless and Live – Nuclear Blast Records – Release: 13-01-2017.

accept-restless-and-live-blind-rage-over-europeDe vele malen dat ik Accept live aan het werk heb gezien, hebben ze me nog nooit ontgoocheld. Meer zelfs, ze maakten er elke keer een feestje van. Vorig jaar ging originele zanger Udo op tour onder de naam Dirkschneider en bracht toen enkel oude Accept nummers. Blijkbaar moeten de kerels van het huidige Accept de hete adem van die tour in hun nek gevoeld hebben. Een paar maanden nadat Udo met een live-registratie op de proppen kwam van die tour, komen ze nu ook aanzetten met een livealbum dat maar liefst 27 nummers bevat met een totale speelduur van meer dan 140 minuten. De nummers zijn opgenomen bij hun doortocht in Rusland, Duitsland, Polen; Zwitserland, Frankrijk en Bulgarije.

De opener ‘Stampede’ is een lekkere beuker die van hun laatste album “Blind Rage” werd geplukt. Hun albums van de wedergeboorte met Mark Tornillo achter de microfoon krijgen allen de nodige aandacht. Maar er zijn opvallend veel oudere nummers op dit live-album te vinden. Nummers zoals ‘London Leatherboys’, ‘Restless & Wild’, ‘Fast As A Shark’, ‘Metal Heart’ en ‘Balls To The Wall’ werden meermaals live gebracht tijdens andere concertreeksen. Toeval of niet, maar op de setlist staan verdomd veel nummers die we weinig of niet gehoord hebben bij hun vorige doortochten. Zo krijgen we het commerciëlere ‘Living For Tonite’, het weinig gespeelde ‘Demons Night’ en een persoonlijke favoriet van mij ‘Losers & Winners’ te horen! Udo brengt die nummers zoals ze klonken op de toenmalige albums en de heren van Accept overgieten de oude nummers met een hedendaags Accept sausje.

Enkel ‘Midnight Mover’ wordt grotendeels op de oude manier gebracht en ook Mark lijkt hier als twee druppels water op Udo. Maar als ze nummers als ‘Starlight’ en ‘Son Of A Bitch’ toevoegen is die moderniseringszonde hen vergeven. Wat ik wel moet toegeven is dat door die nummers lichtjes aan te passen het verschil tussen de oude en nieuwe nummers zo goed als wegvalt. Op die manier wordt het toch een consistent geheel en draai het of keer het, deze kerels weten hoe ze een feestje moeten bouwen!
Een meer dan geslaagd livealbum is het dan ook geworden!

Accept Official
Accept Facebook