Review: Accept – The Rise Of Chaos – Nuclear Blast Records – Release: Out now

Review: Accept – The Rise Of Chaos – Nuclear Blast Records – Release: Out now.

De wedergeboorte van Accept met Mark Tornillo achter de microfoon is een waar succesverhaal. Sinds hun comeback album ‘Blood Of The Nations’ staan ze elk jaar op grote festivals en doen ze uitgebreide tours rond de wereld. Met deze ‘The Rise Of Chaos’ proberen ze voort te borduren op hetzelfde elan en dit zal ongetwijfeld volgen door een uitgebreide tour.

Accept is:
Wolf Hoffmann – gitaar
Peter Baltes – bas
Mark Tornillo – zang
Uwe Lulis – gitaar
Christopher Williams – drums

The Rise Of Chaos
Accept‘Die By The Sword’ start het album in de lijn van de vorige albums. Scheurende strakke riffs, beukende drums en een zanger met een grove korrel op de stem. Mark gooit er geregeld hoge uithalen tussen en de typische (voor Accept) koorzang maakt alles enorm aanstekelijk. Tijdens de gitaarsolo laat Wolf enorm veel melodie horen en combineert dat met een hoge snelheid. ‘Hole In The Head’ moet het hebben van zijn beukend ritme en kon zo van ‘Balls To The Wall’ geplukt zijn! De snelheid schiet de hoogte in met het titelnummer dat piepende gitaren laat horen, die soms bereheavy uit de hoek komen!

De band snijdt een verschrikkelijk feit aan met ‘Koolaid’. Dit nummer gaat over de massa zelfmoord in Jonestown waar on der leiding van Jim Jones meer dan 900 mensen stierven door cyanide vergiftiging. De snelle licks van Wolf zijn om de vingers van af te likken (sorry voor de woordspeling). ‘No Regrets’ is een krachtige en snelle beuker waar headbangen verplicht wordt. De pre-chorus klinkt wat commercieel en dat vormt een sterk contrast met de schreeuwen van Mr. Tornillo. Veel luchtiger gaat het er aan toe tijdens ‘Analog Man’! Lekker ouderwetse metalriffs krijgen als begeleiding een leuke tekst over de steeds groter wordende digitale revolutie.

‘What’s Done Is Done’ laat zelfs wat Iron Maiden invloeden horen bij de openingsriffs. ‘World Colliding’ staat werkelijk bol van de catchy riffs. Het snelheidsmonster van dit album is zonder enige twijfel ‘Carry The Weight’. Hierop blijkt nog maar eens dat de stem van Mark als nauw aansluitende handschoenen passen rond de instrumentatie. ‘Race To Extinction’ sluit dit album af in mid-tempo en als je goed luistert hoor je enkele gitaarakkoorden die uit de ‘Breaker’ periode stammen.

Accept bewijst met dit album dat ze de koningen zijn van de Teutoonse metal. Er zit duidelijk nog geen sleet op hun formule. Al moet ik wel bekennen dat de verrassing er ook wel een beetje af is. Maar dit album dompelt je onder in een bad van oerdegelijke heavy metal met schitterend gitaarwerk en heerlijk rauwe zang! Kopen die handel, want de hoes is ook een meesterwerk geworden!

1. Die By The Sword
2. Hole In The Head
3. The Rise Of Chaos