Review: Accept – Too Mean To Die – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Accept – Too Mean To Die – Nuclear Blast – Release: Out now.

Accept kwam in mijn leven met het album “Breaker”. Dit laat tot op de dag van vandaag een diepe indruk na bij mijzelf. Hun albums tot midden de jaren 80 zijn verplichte aanschaf voor de metalhead. Na een commerciële knieval met het “Eat The Heat” album (met zanger David Reece) kwam de band terug met UDO achter de microfoon, maar de magie was echter verdwenen. In 2010 herrees de band echter met nieuwe frontman Mark Tornillo en leverde vier klasse albums af. Geheel onverwachts kondigde bassist en mede songschrijver Peter Baltes een tijd terug zijn vertrek aan. Of dit een impact had op de nummers op het nieuwe album kan je hieronder lezen.

Accept is:
Wolf Hoffman – gitaar
Mark Tornillo – zang
Christopher Williams – drums
Uwe Lulis – gitaar
Martin Motnik – bas
Philip Shouse – gitaar

Too Mean To Die

Opener ‘Zombie Apocalypse’ bezit een trage intro maar barst in alle hevigheid los na zo’n 45 seconden. Die typische riffs van Wolf en een oerschreeuw van Mark zetten meteen de toon. De zombies in dit nummer zijn niet de alom gekende ondoden. Het gaat hier over de steeds toenemende gsm-verslaving van de moderne medemens. Het titelnummer schakelt nog een versnelling hoger en voor de eerste strofe aanvangt krijgen we al een korte flitsende gitaarsolo naar het hoofd geslingerd. De heerlijk rauwe strot van Mark past als een zwarte nitrile handschoen (ja latex is volledig passé) rond dit riff gedreven nummer. Een echte headbanger waar de gitaarsolo blijft doorscheuren tijdens de zang.

Een volledige ommezwaai volgt met het commerciëlere ‘Overnight Sensation’, dat herinneringen oproept aan het “Metal Heart” tijdperk, inclusief het gekende slavenkoor (hey-ho). Het midtempo ‘No Ones Master’ bevat die Oosterse klankkleur van de gitaar tijdens de refreinen. Wolf bezit de gave om uiterst aanstekelijke riffs en solo’s te componeren, waardoor de luisterervaring hoger scoort. Dit bewees hij ook al op zijn solo-albums trouwens! De eerste single ‘The Undertaker’ is trager van opzet, kent een donker kantje en laat de bas duidelijk vooraan in de mix staan. Deze track breekt met het recht toe recht aan principe en is precies daarom een geslaagde zet te noemen. Maar de koortjes op de achtergrond geven het nummer toch de Accept-vibe.

Tijdens het uptempo ‘Symphony Of Pain’ is het geflirt met het neoklassieke sterk aanwezig en dat maakt het tot één van mijn favoriete tracks. Het is trouwens een ode aan die andere metalhead Beethoven. De semiballade ‘The Best Is Yet To Come’ laat een ongekende kant van Mark horen. De man zet hier een uiterst emotioneel geladen prestatie neer. De titel verwijst naar het post-corona tijdperk. Tijdens het vinnige ‘Not My Problem’ blinkt het gitaarwerk weer uit door de combinatie van snelheid, melodie en aanstekelijkheid. De instrumentale afsluiter ‘Samson and Delilah’ is geïnspireerd op de gelijkaardige opera. De mix van klassieke muziek en metal is hier perfect gelukt.

Dit album laat schitterend gitaarwerk met flitsende solo’s horen. Het typische Accept-geluid blijft aanwezig alhoewel Peter niet meer bijgedragen heeft aan het componeren. Mark bewijst zijn rol als de beste zanger voor deze versie van Accept. Een album dat nog geregeld rond gaat draaien in de cd-speler.
Dit album is ook verschenen in een boxversie, waarbij je niet alleen de cd en een exclusieve splatter vinyl krijgt. Eyecatcher is echt de gatefold hoes, waar bij het openklappen een ware slangenkop opduikt! De release ervan is helaas al tot eind februari. De release van de reguliere cd had ook al twee weken vertraging door de huidige COVID-19 perikelen. Maar het wachten zal beloond worden.

1. Zombie Apocalypse
  2. Too Mean To Die
  3. Overnight Sensation