Review: Ace Frehley – Spaceman – Entertainment One – Release: 19-10-2018

Review: Ace Frehley – Spaceman – Entertainment One – Release: 19-10-2018.

KISS’ eerste gitarist Ace Frehley lijkt de smaak te pakken te hebben. Was het voorheen jarenlang stil rondom de wat eigenzinnige New Yorker, de laatste paar jaar komt er toch met regelmatig nieuw werk uit zijn mouw rollen. De albums “Anomaly”, “Space Invader” en het coveralbum “Origins Vol. 1” hadden allemaal sterke nummers maar ook wat zwakkere tracks, waardoor een maximale score nooit echt werd gehaald. “Spaceman” is zijn nieuwste plaat die ons ter ore kwam, zou dit album een beter rapport krijgen?

Ace Frehley is:
Ace Frehley – zang en lead gitaar
Anthony Esposito – bas
Derrek Hawkins – gitaar
Greg d’Angelo – drums

Spaceman
Gezegend met een lekkere volle sound bijt opener ‘Without You I’m Nothing’ de spits af en dit nummer werd met Gene Simmons himself geschreven. De twee heren zijn sinds enige tijd weer on speaking terms en dus duikt Gene zelfs nogmaals op in het nummer ‘Your Wish Is My Command’, waar hij de baspartijen voor opnam. Leuk dat er weer contact is, maar tot een reünie met KISS zal er niet van komen. Dat hoeft ook niet echt want Frehleys’ gitaarstijl is vandaag de dag wat trager, ja zelfs wat sloom te noemen.

Qua stijl liggen de wat hardere nummers (Your Wish Is My Command, Mission To Mars) behoorlijk tegen die van KISS van de laatste paar albums. En naar eigen zeggen is het nummer ‘Rockin’ With The Boys’ nog een overblijfsel uit de vroege KISS jaren met een wel wat overdreven tekst over die dagen. Als dit nummer nou eens wat vlotter gespeeld zou zijn was het veel aangenamer geweest, nu lijkt het wat te ‘kruipen’.

Frehley kan zeker nog wel goed spelen; de solo’s zijn zeer genietbaar, maar zijn eeuwige middelmatige zang gaat op den duur toch wel wat vervelen. Iets wat ik met al zijn albums heb eigenlijk. Wat dat betreft zou het niet verkeerd zijn wanneer een andere zanger af en toe wat zou zingen. Het zou de variatie ten goede komen. De instrumentale afsluiter ‘Quantum Flux’ is dan stiekem wel een leuk einde, want instrumentaal met lekker ouderwetse Ace Frehley licks.

Acht nieuwe nummers en één cover (‘I Wanna Go Back’ van Eddie Money) is niet echt een indrukwekkend aantal voor een nieuw album. Helemaal niet zelfs als je bedenkt dat de score wederom niet optimaal is. Maar toch ook; Frehley is wel een doorzetter en dat is ook wel wat waard. In deze dagen is voor de oudere rocker een album opnemen en uitbrengen niet meer vanzelfsprekend. Mocht Ace met zijn band weer eens Europa komen aandoen is een bezoekje aan een concert wel aan te raden. Deze Spaceman plaat scoort een ruime voldoende.

Score: 3 uit 5

1. Without You I’m Nothing
2. Rockin’ With the Boys