Review: Aenimus – Dreamcatcher – Nuclear Blast – Release: 22-02-2019

Review: Aenimus – Dreamcatcher – Nuclear Blast – Release: 22-02-2019.

Aenimus is een band uit de Bay Area, geformeerd in 2011. In 2013 kwamen ze met hun debuutalbum “Transcend Reality”. Sindsdien is de band, op oprichter Sean Swafford na, compleet vernieuwd en komen ze nu met de opvolger “Dreamcatcher”.

Aenimus is:
Alex Green – Zang
Sean Swafford – Gitaar, achtergrondzang
Seth Stone – Bas, achtergrondzang
Cody Pulliam – Drums
Jordan Rush – Gitaar

Dreamcatcher
‘Before the Aeons’ begint zonder enige vorm van intro en komt bij eerste luisterbeurt best wel chaotisch over, maar dat is vrij normaal bij technische death metal bands. Na anderhalf minuut gaat het tempo er wat uit met wat meer ruimte voor de bas die gelukkig dan niet overheersend is zoals bij zoveel technische metalbands, waar ik dan ook vaak op afknap.

‘Eternal’ heeft naast de gebruikelijke growls ook nog een behoorlijk aandeel cleane vocalen wat toch wel een welkome afwisseling is naast de best wel eentonige zang die op de rest van de nummers gebezigd wordt. Die zang zit ergens tussen death metal en deathcore. De band weet dat waarschijnlijk zelf ook wel en maakt gebruik van een tweetal gastzangers. Op ‘My Becoming’ en ‘Between Iron and Silver’ horen we Mike Semesky van Raunchy waardoor die nummers een redelijke variatie aan vocalen heeft zoals screams, growls en clean. Op de eerste horen we riffs die op een plaat van Nile ook niet misstaan hadden en op de achtergrond horen we zelfs een sitar spelen.

‘Between Iron and Silver’ barst ook van de variatie met veel tempowisselingen, breakdowns en emotionele cleane zang. Rond 4:30 krijgen we een abrupte stilte met daarna wat vage geluiden op de achtergrond die overgaan in een lang piano-outro. Die piano komt ook weer terug in het nummer ‘Caretaker’. ‘The Overlook’ is redelijk recht toe recht aan, maar heeft halverwege ter afwisseling nog wel wat stacato djent riffs, gevolgd door een redelijk lange gitaarsolo.

De meeste nummers zijn mid tot up tempo met de nodige rustige passages. Slotnummer ‘Dreamcatcher’ lijkt halvewege helemaal rustig te worden, maar krijgt dan toch nog even een boost met een gitaarsolo, waarna het tempo weer wordt gedrukt en de muziek langzaam wegebt naar het einde. “Dreamcatcher” is een concept-album met inspiratie uit horrorboeken en films zoals It, The Shining, Hannibal Lecter en The Dead Zone. Naast Mike Semesky horen we ook nog Jamie Hanks als gastzanger en hebben de gitaristen Brian James (Fallujah), Simon Cashion en Leonardo Guzman ook nog een aandeel op dit album.

Zoals al eerder gezegd komen albums van technische metalbands bij een eerste luisterbeurt vaak wat chaotisch over omdat er eigenlijk te veel gebeurt om in één keer te bevatten. Ik luister ze vaak ook in gedeeltes en dan meerdere malen. Het laatste decennium is het aantal technische metalbands behoorlijk gestegen en wordt de lat steeds hoger gelegd. Aenimus doet dat ook zeker met dit album en ik ben benieuwd waar bands zoals Allegaeon en Fallujah dit jaar nog mee komen.

1. Before the Eons
2. Eternal
3. The Ritual