Review: Age of Woe – An Ill Wind Blowing – War Anthem Records – Release: 14-10-2016

Review: Age of Woe – An Ill Wind Blowing – War Anthem Records – Release: 14-10-2016.

Voor mij ligt de tweede full length van Age of Woe. De band uit Gothenburg is opgericht in 2010 en heeft dus niet stil gezeten. In 2011 bracht men een demo uit, in 2013 hun debuutalbum en in 2014 een split EP met 100days. En dan nu in 2016 verschijnt “An Ill wind Blowing” via War Anthem Records. Ze spelen death metal/crust punk. Ik kan daar wel in mee gaan. Het valt vaak te omschrijven als een mengelmoes van moderne Entombed en ouderwetse Gothenburg death metal.

Age of Woe is:
Sonny Stark – Zang
Carlos Ibarra – Gitaar
Björn Petterson – Gitaar
André Robsahm – Basgitaar
Sven Lindsten – Drums

An Ill Wind Blowing
age-of-woeHet album trapt af met ‘Voices of the Unheard’ dat dreigend opent met veel ronkende gitaren. Als eenmaal de drums starten pruttelt de band lekker voort alsof Entombed nooit veranderd is in Entombed A.D. Onvervalste death ‘n roll. Ook de zang van Sonny doet me sterk aan L.G. Pertov denken. Maar om Age of Woe nu gewoon af te schilderen als een Entombed (A.D.), kloon dat gaat echt te ver. Ook de zogenaamde Gothenburg death metal stijl komt veelvuldig voor.

Zo nu en dan hoor ik keyboard stukjes, al lees ik nergens wie deze ingespeeld heeft en of diegene tot de vaste line up behoort. In het nummer ‘Bad Blood’ hoor je ook samenzang, door waarschijnlijk de rest van de band, dat het nummer een level hoger optilt. Hier hoor je ook de eerste keer die melodieuze instrumentatie terug, zo kenmerkend voor de Gothenburg stijl. Dit nummer is wel mijn favoriet op dit album.

Ik wil geen nummers uitsluiten, want ze zijn allemaal van zeer hoog niveau. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van geluidseffecten die ze via gitaar en basgitaar vormen. Hiermee verbinden ze de nummers waardoor het één geheel wordt.

Is er dan geen puntje van kritiek? Ja, met zo ongeveer zesendertig minuten aan muziek vind ik het album kort. Natuurlijk, het heeft dat death ‘n roll gevoel, maar het is buiten dat ook erg meeslepend en melodieus. Dan vind ik dat het wel wat langer mag duren. Ook omdat ik dit zo’n gaaf album vind. En wat je goed vindt, daar wil je zo lang mogelijk van genieten.

Age of Woe heeft een knaller uitgebracht met dit “An Ill Wind Blowing”. Het is een mengelmoes van death ‘n roll, Gothenburg death metal en meeslepende passages. Hierdoor krijg je, ondanks de oude ingrediënten, een heel fris en nieuw geluid. Een beetje New School Death Metal, maar dan met de elementen van de old school. Alleen de ietwat korte duur vind ik jammer.

Score: 3.9 uit 5

1: Voices of the Unheard
2: Bad Blood