Review: Allegaeon – Apoptosis – Metal Blade Records – Release: Out now

Review: Allegaeon – Apoptosis – Metal Blade – Release: Out now.

Allegaeon is een death metal band uit Fort Collins, Colorado, ontstaan in 2008. Hun geluid is van oudsher nogal gericht op Zweedse melodische death metal, zonder het Gothenburg geluid te kopiëren, aangevuld met technische elementen. Gaandeweg heeft de band op latere albums meer progressieve invloeden in hun muziek gebracht. Van de oorspronkelijke band is alleen leadgitarist Greg Burgess nog over, maar de band is duidelijk een collectief, de songwriting wordt bijvoorbeeld netjes gedeeld. Tekstueel focust de band zich voornamelijk op wetenschappelijke onderwerpen.

Allegaeon is:
Greg Burgess – gitaar
Michael Stancel – gitaar
Brandon Park – drums
Riley McShane – zang
Brandon Michael – basgitaar

Apoptosis

Op het nieuwste album “Apoptosis” heeft de rest van de band, naast Burgess, meer songwriting afgeleverd ten opzichte van het vorige album toen een gedeelte van de band nog redelijk nieuw was. Tekstueel draait de muziek nog steeds om wetenschappelijke onderwerpen, met name biologische.

Daar waar de band nog steeds werkt op een basis van melodeath, is het niet In Flames en Dark Tranquility die als inspiratie genomen zijn, maar Hypocrisy en At The Gates. Het is echter inmiddels niet meer dan een basis, Allegaeon heeft een eigen geluid, misschien het beste progressieve melodische death metal te noemen. Er zitten ook moderne death(core) elementen in de songs, met name de soms bizar snelle blastbeats en het regelmatig terugkerende gebruik van pig squeals. Daarnaast is het gitaarspel behoorlijk technisch met behoorlijk wat riffs die chromatisch zijn. Wat de band doet is vervolgens het melodische terugbrengen in de death metal door de riffs in een akkoordenschema te plaatsen. Daarnaast zijn de solo’s behoorlijk melodieus, gestructureerd en ‘classic metal’.

Zoals gezegd is het geluid van de band inmiddels een behoorlijk eigen geluid en toont de band aan dat je nog steeds melodische death metal kunt maken zonder platgetreden paden te bewandelen. Als een band dan ook nog een album aflevert dat consequent van het begin tot het einde uit kwaliteitsnummers bestaat, valt er echt niets te klagen. Zelfs de korte instrumentale nummers zijn lang en interessant genoeg om op zichzelf te staan, dit geldt zowel voor ‘Parthenogenesis’, een echte metal intro naar beste traditie, als ‘Colors of the Currents’, een akoestisch intermezzo om bij weg te dromen. Op de rest van het album ramt Allegaeon je hun huwelijk tussen melodie en brutaliteit door de strot en dat meestal nog op hoog tempo ook. Daarnaast mag het zo zijn dat het album consistent is, maar dat wil niet zeggen dat ze er onvoldoende variatie in hebben gebracht. Zo draait ‘Extremophiles (B)’ duidelijk om de basleads. ‘Extremophiles (A)’ heeft veel invloeden uit de eighties, waaronder zelfs Jason Becker. Ook is er ‘Tsunami and Submergence’, waarin ik zowel Pink Floyd als Dream Theater terug hoor. Alle invloeden echter worden subtiel gehouden en in dienst gebracht van het eigen geluid. Dit album is absoluut de moeite waard.

De band heeft een kwaliteitsplaat met een eigen stijl afgeleverd, terwijl ze toegankelijk blijven voor liefhebbers van allerlei metal

01. Parthenogenesis
02. Interphase // Meiosis