Review: Allegaeon – Damnum – Metal Blade Records – Release: 25-02-2022

Review: Allegaeon – Damnum – Metal Blade Records – Release: 25-02-2022.

Allegaeon is een melodische/progressieve death metal band uit Fort Collins, Colorado. De band bestaat een jaartje of veertien en heeft inmiddels al de nodige line up wisselingen ondergaan. Na de toevoeging van bassist Brandon Michael op het vorige album is nu drummer Jeff Saltzman aan de line up toegevoegd.

Allegaeon is:
Riley McShane – Zang
Greg Burgess – Gitaar
Michael Stancel – Gitaar
Brandon Michael – Bas
Jeff Saltzman – Drums

Damnum

Drummer Jeff Saltzman’s debuut is ook gelijk een goeie waarbij hij zelf zijn eigen drumstukken heeft geschreven. In het verleden gebeurde dat globaal door de twee gitaristen waarna de drummer de fills invulde. Samen met de relatief nieuwe bassist Brandon vormt hij een ritmesectie waar je U tegen zegt. Dit album is trouwens meer een samenwerking tussen de verschillende bandleden dan het resultaat van één dominante songwriter.

“Proponients of Science” sloot af met de Rush-cover ‘Subdivisions’ waarop Rileys cleane stem te horen was. Ik sprak toen de hoop uit dat de band hier meer mee ging doen. Helaas werd daar op “Apoptosis” weinig tot niks mee gedaan, maar mijn gebeden zijn verhoord. Een grote variatie aan vocalen komt voorbij op “Damnum”, grunts,growls, screams maar uiteraard ook clean. En dat maakt het geheel voor mij toch beter te behappen.

‘Bastards of the Earth’ heeft een rustig begin met akoestische gitaar maar daarna vliegen de blastbeats al snel om je oren. Verder gaat het van mid tempo naar snel en vice versa met veel variatie in de ruige vocalen. De cleane vocalen worden nog eens kracht bijgezet door de eveneens cleane achtergrondzang.

Ook ‘Of Beasts and Worms’ heeft een rustig begin met drums en minimaal gitaarwerk waarbij Riley een stuk spoken word doet met een onheilspellende stem. Ook hier weer veel variatie in vocalen waarbij de growls me wat aan Amon Amarth doen denken. In de snelle passage ook weer cleane zang a la ‘Subdivions’ met ditmaal ruige achtergrondzang. De bas is in dit nummer ook lekker duidelijk aanwezig. Dit is zo’n nummer dat eindeloos op repeat kan zonder dat die gaat vervelen.

Vocaal vallen daarnaast ‘Blight’ en ‘The Dopamine Void Pt 1’ op. Die hebben passages waarin de tekst in een razend tempo op je af worden gevuurd. Wat me ook opvalt is dat er minder gitaargepriegel, zoals ik altijd maar noem, wordt gebezigd dan op de vorige albums. Uiteraard krijgen de gitaristen de ruimte om hun kunsten te vertonen maar doet het allemaal wat minder gecompliceerd en technisch aan.

‘Called Home’ is een soort van rustpuntje op het album ondanks de ruige passages met snelle double bass drums. ‘The Dopamine Void’ bestaat uit twee delen waarbij de eerste twee minuten duurt en vrij rustig is. Deel twee duurt vijf minuten en is precies het tegenovergestelde: erg snel waarbij de drums, gitaren en vocalen als een artillerievuur op je af worden gevuurd. Als later in het nummer het tempo wat zakt krijgt de bas ook nog ruimte voor een stukje solo.

‘Saturnine’ heeft een erg kort filmisch intro en is over het geheel erg chaotisch en past bijna in de categorie black metal. ‘In Mourning’ lijkt een interlude met alleen gitaar, maar die gaat naadloos over in het slotakkoord ‘Only Loss’ en is dus eigenlijk meer een intro voor dat nummer. Veel tempowisselingen in dit nummer waarbij we in de laatste minuut alleen een akoestische gitaar horen die langzaam wegebt.

Allegaeon heeft een eigen geluid en progressieve melodische death metal dekt de lading wel zo ongeveer. De band heeft een goeie balans gevonden tussen melodisch en bruut. De single ‘Of Beasts and Worms’ kreeg wisselende kritieken van de fans. De één wil alleen maar ruig waarbij zelfs werd geopperd om de bandnaam maar te veranderen vanwege de veelvuldige cleane vocalen , de ander vind de melodische kant en cleane zang juist weer een plus.

Score: 4,6 uit 5

1. Bastards of the Earth
2. Of Beasts and Worms