Review: Allegaeon – Proponent for Sentience – Metal Blade Records – Release: 23-09-2016

Review: Allegaeon – Proponent for Sentience – Metal Blade Records – Release: 23-09-2016.

Allegaeon is een melodische/progressieve death metal band uit Fort Collins, Colorado. De band bestaat een jaartje of acht, maar heeft inmiddels al de nodige line up wisselingen ondergaan. Ook is dit al weer het vierde album in zes jaar tijd. “Proponent for Sentience” is een conceptalbum over kunstmatige intelligentie, gebaseerd op de theorieën van Stephen Hawking.

Allegaeon is:
Riley McShane – Zang
Greg Burgess – Gitaar
Michael Stancel – Gitaar
Corey Archuleta – Bas
Brandon Park – Drums

Proponent for Sentience
Allegaeon-Proponent-for-SentienceHet album begint met ‘Proponent for Sentience I – The Conception’, deel 1 van een drieluik met een twee minuten durend intro dat bestaat uit een koor en een kakafonie van cello’s. Het eigenlijke nummer komt bij een eerste keer luisteren erg druk over. Net als het tweede nummer ‘All Hail Science’, dat vrij rustig begint, maar de versnelling wordt al snel geplaatst. Er wordt van alles op je afgevuurd zoals double bass drums en een constante battle tussen twee shreddende gitaristen.

Nieuwe zanger Riley McShane (ex Son of Aurelius) doet niet onder voor zijn voorganger, maar zijn zang klinkt de eerste paar nummers wel behoorlijk monotoon. De background zang in ‘All Hail Science‘ verbloemt dat enigszins. In ‘From Nothing’ komt daar gelukkig wat verandering in en zowel de hoge als de lage noten worden uit de kast gehaald.

De unieke solo’s van Greg Burgess kom je over het hele album tegen , maar ook akoestische gitaarstukken worden niet geschuwd zoals in ‘Grey Matter Mechanics – Appassonata Ex Machinea’. De eerste helft is nog redelijk druk met af en toe ook een samenspel tussen de akoestische en elektrische gitaar. Het tweede gedeelte van het nummer, met alleen de akoestische gitaar, is ook een mooi rustpuntje op het album tussen al dat drukke geweld.

‘Proponent for Sentience II – The Algorithm’ heeft een indrukwekkend intro, compleet met koor en filmische muziek. Het nummer is verder mid tempo, waarbij het koor op de achtergrond grotendeels blijft meedoen. ‘Proponent for Sentience III – The Extermination’ begint met een gesproken stuk tekst uit de theorie van Stephen Hawking. Het nummer heeft gastbijdragen van zanger Bjorn “Speed” Strid en gitarist Benjamin Ellis. Het nummer is wat rustiger dan alle voorgaande en het lijkt erop alsof het nummer is aangepast aan de zang van Strid.

Als slotnummer krijgen we een cover van Rush, ‘Subdivisions’ en horen we een compleet andere kant van zanger Riley McShane. De beste man kan verdorie prachtig clean zingen en ik krijg hier echt kippenvel van. Verwacht geen exacte kopie van het nummer. Het origineel heeft veel keyboardwerk, dat hier vervangen wordt door de tweede gitaar wat het nummer wat extra power meegeeft. Een meer dan waardige cover.

De eerste paar nummers komen bij een eerste luisterbeurt enorm druk over. Aanrader is dan ook om de eerste keer niet meteen het hele album in één ruk uit te zitten, daar gebeurt er te veel voor. Het technische gitaarwerk vond ik bij het vorige album wel iets te veel van het goeie, maar dat is hier meer gedoseerd en beter uitgedacht. Michael Stancel en Brandon Park hadden op het vorige album nog niet veel invloed op de muziek omdat ze net bij de band waren, maar het lijkt erop dat de heren inmiddels goed op elkaar ingespeeld zijn. Zanger Riley is ook een goeie aanvulling en nu hij bewezen heeft dat hij ook over een goeie cleane stem beschikt, verwacht en hoop ik dat de band hier ook wat mee gaat doen.

Score : 4.2 uit 5

1. Proponent for Sentience I – The Conception
2. All Hail Science