Review: Altar of Betelgeuze – Among the Ruins – Transcending Obscurity – Release: 15-04-2017

Spread the love

Review: Altar of Betelgeuze – Among the Ruins – Transcending Obscurity – Release: 15-04-2017.

Altar of Betelgeuze is een Finse stoner/death metal band. Ze bestaan sinds 2010. “Among the Ruins” is hun tweede album. In 2012 bracht men de EP “At the Shrine of Light” uit en in 2014 zag hun debuutalbum “Darkness Sustains the Silence” het levenslicht.

Altar of Betelgeuze is:
Matias Nastolin – Basgitaar en grunts
Olli “Otu” Suurmunne – Gitaar en cleane zang
Juho Kareoja – Gitaar
Aleksi Olkkola – Drums

Among the Ruins
Altar of Betelgeuze Ik kreeg dit voorgeschoteld met als bijgeleverde informatie, dit is stoner/death metal. Ik kon hier niet echt een voorstelling bij maken. Ja, ik dacht dat het zou klinken als Black Sabbath, Cathedral, Kadavar en consorten, maar dan met grunts. Blijk ik zowaar, min of meer, gelijk te hebben. Het heeft inderdaad wat weg van Black Sabbath, maar dan zijn de gitaren wat lager gestemd. Er wordt niet alleen gegrunt, maar ook normaal gezongen. In de stukken waar normaal gezongen wordt is Altar of Betelgeuze een volwaardige stoner rockband.

Afgetrapt wordt met ‘The Offering’ dat lekker doomy door walst. Hier worden de grunts afgewisseld met brommende spraakzang. Dit geeft ook een beetje een occult gevoel en dat gevoel willen meerdere stonerrock bands creëren. Het tweede nummer ‘Sledge of Stones’ bevat echte normale zang. Hoor je dit nummer als eerste, denk je gelijk, ja dit is stonerrock. In dit nummer wordt ook totaal niet gegrunt. Het derde nummer ‘No Return’ vind ik persoonlijk het beste nummer. Hier is de balans tussen grunts en normale zang perfect! De grunts zijn hier, lijkt het, ook vetter ingezongen en de normale zang geeft mij gewoon kippenvel, geweldig! In dit nummer hoor ik ook best veel invloeden van Trouble terug en begin ik gelijk te dagdromen hoe Trouble zou klinken met toegevoegde grunts.

De kortste nummers duren net iets langer dan vijf minuten en de langste duurt bijna tien minuten. Dit is bij doom metal normaal. De term stoner/death metal kan eigenlijk ook wel ingewisseld worden voor doom/death metal, maar ik kan begrijpen dat men dat liever niet doet. De term doom/death metal doet teveel denken aan bands als My Dying Bride en (oude- en spiksplinternieuwe) Paradise Lost. Met deze bands heeft Altar of Betelgeuze echter niet veel van doen. Men is beter te vergelijken met bands als Black Sabbath, Cathedral (ten tijde van Forest of Equilibrium) en Trouble. Gooi dit alles in een blender en voeg death metal invloeden toe (van bijvoorbeeld Serpentine Path) en je krijgt Altar of Betelgeuze.

Altar of Betelgeuze is een bijzonder originele band, dit terwijl stonerrock niet origineel is en doom metal en death metal ook niet. Maar een mix hiervan en dan vooral de draai die Altar of Betelgeuze er aan geeft heb ik nog niet eerder gehoord.

Score: 4,4 uit 5

1. The Offering
2. Sledge Of Stones