Review: Anaal Nathrakh – The Whole of the Law – Metal Blade Records – Release: Out Now

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Review: Anaal Nathrakh – The Whole of the Law – Metal Blade Records – Release: Out Now.

Anaal Nathrakh is een Britse extreme metal band. Ze zijn begonnen in 1998, destijds was hun stijl meer richting de black metal. Gaandeweg zijn er steeds meer invloeden van de grindcore, death metal en industrial ingeslopen. De bandnaam komt uit de film “Excalibur” en betekent ‘Serpents Breath’. Het is een spreuk die de tovenaar Merlin in de film uitsprak. Dit stukje film is ook te horen in het gelijknamige nummer ‘Anaal Nathrakh’.

Anaal Nathrakh is:
Mick Kenney (aka Irrumator) – Gitaar, basgitaar, drums, drumprogrammering
Dave Hunt (aka V.I.T.R.I.O.L.) – Zang

The Whole of the Law
Anaal NathrakhHet negende album van Anaal Nathrakh heeft twee jaar op zich laten wachten. Ze laten er geen gras over groeien en trappen het gaspedaal tot op de bodem in. Waar men op de voorgaande albums steeds meer de industrial kant op ging, gaat men nu meer en meer de black metal kant weer op. De industrial invloeden die er zijn, zijn wel extremer dan voorheen. Luister maar eens naar ‘Hold Your Children Close and Pray for Oblivion’, dit is te vergelijken met The Berzerker; pure gabber beats erdoorheen, geweldig. Wat Anaal Nathrakh zo exceptioneel maakt is dat Dave ook veelvuldig cleane zang gebruikt en hier en daar zelfs een heuse falset stem opzet.

Het gaat te ver om alle nummers stuk voor stuk langs te gaan, maar het genoemde nummer geeft behoorlijk goed het gevoel van het hele album weer. Pure agressie (die black metal kant waar ik het over had) en gabber beats (de industrialinvloeden die extremer dan ooit zijn op dit album).

Dit is zo’n album dat vele liefhebbers kan hebben. De puber die kwaad is op iedereen en zich niet begrepen voelt zet dit bikkelhard op, op z’n slaapkamer, maar ook zeker de hardwerkende volwassene die een rotdag had op zijn of haar werk en die vervolgens op de terugweg in de auto Anaal Nathrakh knetterhard door de speakers laat schallen. Dit is echt een album waarbij allerlei gevoelens loskomen en dat je na het beluisteren weer terug op aarde zet met een goed gevoel zodat je de wereld weer aankan. Bijkomend voordeel, dit is goedkoper dan een gemiddelde psycholoog.

Als bonus krijgen we nog ‘Powerslave’, origineel van Iron Maiden, en ‘Man at C&A’, origineel van The Specials. Beide nummers zijn ooit verschenen op verzamelalbums maar zijn nooit eerder wereldwijd uitgebracht. Nu dus wel. De Iron Maiden cover is herkenbaar, maar toch heeft Anaal Nathrakh er zijn ziel en zaligheid in kunnen verwerken en de The Specials cover heeft, hoewel herkenbaar, een volledige industrial bewerking gekregen. De hele ska invloeden zijn verworden tot een soort Fear Factory ‘iets’. Dit is zeer knap gedaan.

Productioneel is er ook niets op aan te merken, het heeft een heldere en harde productie. Ook het hoesontwerp doet de muziek eer aan. Dit is zo’n toppertje dat aan het einde van het jaar in menig jaarlijstje zal voorkomen.

Anaal Nathrakh levert met “The Whole of the Law” een geweldige en gewelddadige prestatie. De agressie spat er werkelijk van af. Veel bands in dit genre zijn er ook niet, dus origineel is het ook nog eens. Ook al wordt er veel leentjebuur gespeeld bij andere genres.

Score: 4.2 uit 5

01. The Nameless Dread
02. Depravity Favours the Bold