Review: Angel Witch – Angel Of Light – Metal Blade Records – Release: Out now

Review: Angel Witch – Angel Of Light – Metal Blade Records – Release: Out now.

Iedere zichzelf respecterende metalhead kent het lijflied van Angel Witch dat op het gelijknamig debuutalbum stond in 1980. Dat album heeft een grote impact gehad op de volgende generatie van bands in verschillende genres. Zo behoort ‘Angel Witch’ als klassieker bij vele bands in de thrash, doom en zelfs death metal. De band heeft dat debuut jammer genoeg niet meer kunnen evenaren en stierf een stille dood. In 2012 kwam boegbeeld Kevin met een nieuw album op de proppen, die toch een kleine aardschok teweegbracht bij menige fan van het eerste uur. Na zeven jaar is er eindelijk een opvolger klaar.

Angel Witch is:
Kevin Heybourne – zang, gitaar
Jimmy Martin – ritme gitaar
Will Palmer – basgitaar
Fredrik Jansson Punkka – drums

Angel Of Light

Het album kent een flitsende start met ‘Don’t Turn Your Back’. Het unieke, herkenbare geluid van Kevin’s gitaar maakt van dit nummer een instant like. De inventieve solo zorgt ervoor dat het de perfecte opener wordt. Het doomy ‘Death From Andromeda’ zet deze reis verder. Kevin zelf is geen zangkampioen, maar zijn zangstijl sluit perfect aan bij deze muziekstijl.

Er duiken wat Oosterse klanken op in het gitaarwerk bij ‘We Are Damned’. ‘The Night Is Calling’ kent op zijn beurt een rustige start met emotionele zang en semi-akoestische gitaren, zoals we vroeger hoorden bij een Fates Warning. Het nummer vervolgt in de alom gekende zacht-hard formule, om tijdens het instrumentale stuk als een krachtpatser door te gaan!

Het album vaart verder dezelfde ingeslagen koers en het gitaarwerk (zowel de scherp afgelijnde riffs als de melodieuze solo’s) zijn om de vingers van af te likken. Maar de nummers verschillen qua tempo en opnieuw niet zo verschrikkelijk veel van elkaar. Het titelnummer ontpopt zich als een combinatie van alle voorgaande tracks en vormt een passend einde voor deze drie kwartier durende nostalgische trip.

Dit is een waardige opvolger voor het zeven jaar geleden verschenen comeback album. Al biedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ‘As Above, So Below’ mij iets meer kon bekoren (hoofdzakelijk door meer variatie in songmateriaal). Misschien speelde hier het verrassingselement wel mee. Maar niet getreurd hoor, want als je het debuutalbum kon smaken heb je hier zeker en vast een vette kluif aan.

Score: 3,5 uit 5

1. Don’t Turn Your Back
  2. Death From Andromeda