Review: The Answer – Solas – Napalm Records – Release: Out Now

Review: The Answer – Solas – Napalm Records – Release: Out Now.

SolasTien jaar, vijf albums en honderden concerten later, keerde The Answer terug naar huis van hun ‘Raise A Little Hell’ tour in 2015 in een super emotionele chaotische toestand. Zanger Cormac Neeson wist zelfs niet of hij ooit nog een album zou kunnen schrijven. Neeson’s zoontje Dabhog werd toen drie maanden te vroeg geboren en onderging onder andere een open hartoperatie. De verschillende bandleden vertoefden maanden alleen en toen ze uiteindelijk terug samenkwamen realiseerden ze zich dat het nieuwe album op een andere manier zou moeten tot stand komen. Maar anderhalf jaar later is het album er toch gekomen. De titel ‘Solas’ is het Keltisch woord voor licht. De band verteld op dit album de strijd tussen het licht en de duisternis.

Opener ‘Solas’ laat meteen een duidelijke muzikale verschuiving horen. Het geluid klinkt donkerder en het omringd je met een dreigend gevoel. Wat een emotionele ervaring. Het nummer bouwt op naar een climax en het refrein op het einde roept duidelijk die Keltische sfeer op. ‘Beautiful’ klinkt als een 70’s retro rock nummer en laat je verwonderd achter. Maar ‘Battle Cry’ loopt weg met de hoofdprijs. Dit zes minuten durend epos klinkt eerder optimistisch en bevat zelfs akoestische stukken. Maar de Keltisch gezongen stukken zullen je ongetwijfeld doen bezwijken voor de nieuwe The Answer. Het geluid van Mahon’s gitaar is hartverwarmend. Er valt zelfs samba percussie te bespeuren.

Maar er schijnen nog stukken door van de vroegere albums. Zo rockt ‘Untrue Colour’ stevig en Neeson levert hier uiterst geslaagde zanglijnen. ‘Left Me Standing’ hoort ook in de rockhoek thuis.
De terugkeer naar hun Keltische roots komen sterk naar voren tijdens ‘In This Land’ waar gitarist Paul ook een perfecte mandoline speler blijkt te zijn. Maar de Ierse sfeer is nog sterker op het wondermooie ‘Thief Of Light’ met zijn dromerige vocale intro. ‘Being Begotten’ voegt nog wat blues toe aan hun nieuwe geluid. ‘Demon Driven Man’ is de perfecte samensmelting van de oude en de herboren The Answer. Dit groovy nummer brengt je aan het dansen. Het duet met de Ierse Fiona O Kane verdiend een aparte vermelding. De twee totaal verschillende stemgeluiden passen wonderwel perfect bij elkaar. Ook valt er hier te smullen van slide gitaar.

Ik vond de oude The Answer tof om te horen en naar te kijken, maar de herboren versie vind ik nog stukken beter. Wie eens wil proeven van kwaliteitsvolle muziek met een totaal ander geluid, zal hier net als ik enorm van genieten.

Score: 4,75 uit 5

The Answer Official
The Answer Facebook