Review: Anthrax – For All Kings – Nuclear Blast Records – Release: 26-02-2016

Review: Anthrax – For All Kings – Nuclear Blast Records – Release: 26-02-2016.

Anthrax gaat alweer een tijdje mee in de thrashwereld. Dat doen ze ook niet onverdienstelijk. Ze hebben het geschopt tot “The Big Four” van de scene. De topjaren liggen toch al een tijdje terug in de historie van de band. Vooral ten tijde dat vocalist Joey Belladona de positie als frontman innam waren prachtige tijden. De goede man is alweer een tijdje terug op zijn oude stek. Live heb ik ze weer mogen aanschouwen en het beviel mij goed om Anthrax bezig te zien in deze bezetting.
De vraag naar een nieuw album bleef uiteraard niet uit. Na een behoorlijke tijd mogen we nu dan eindelijk weer gaan genieten van een nieuw studio album. “For All Kings” is het langverwachte album van Anthrax. Laten we hopen dat met de terugkeer van Belladona ook hun wat meer bekende sound weer terug te horen is.

Anthrax is:
Joey Belladonna – Zang
Frank Bello – Bas
Charlie Benante – Drums
Scott Ian – Gitaar
Jon Donais – Gitaar

For All Kings
AnthraxForAllKingsNa een ietwat gezapig intro gaat de band heerlijk vanouds van start. Ondanks dat de mannen zelf ietwat gedateerd raken weten ze  hun vak nog steeds prima te verstaan. Alles klinkt meteen vertrouwd. Het nekje deint al gauw mee op deze simplistische doch aanstekelijke US thrash die de heren van Anthrax ons voorschotelen. De plaat is heerlijk geproduceerd en dat zorgt ervoor dat het old school gevoel niet oudbollig klinkt. De band waagt zich zelf nog aan typische jaren 80 ballad met ‘Suzerain’ . Ietwat gezapig weten ze toch de gevoelig snaar te raken met dit nummer. Het echte goede werk zit hem toch in nummers zoals ‘Evil Twin’. Een typisch Anthrax nummertje waardoor ze groot zijn geworden. Schoenmaker blijft bij je leest, is in ieder geval iets wat ze goed begrepen hebben met “ For All Kings”. Sommige riffs klinken wel erg herkenbaar, maar het zij ze vergeven omdat het allemaal in een erg aanstekelijk jasje wordt gebracht. De plaat ligt erg gemakkelijk in het gehoor. Dat is zowel de kracht als het minpuntje aan dit album. Het verteerd allemaal zeer gemakkelijk, doch echt spannend wordt de plaat niet echt. De uptempo delen  missen hier en daar net dat beetje punch en dat is toch wel jammer. Live zal het zeker wel goed komen. Zoals vaker in het verleden moet Anthrax het meestal meer van hun energieke live performances hebben dan van hun studiowerk. Wellicht is dat puur smaak gerelateerd. Maar persoonlijk zie ik ze liever live energiek over het podium stormen.

Anthrax speelt het erg op “ safe “ met deze plaat. De echte spanning wordt ietwat gemeden in de songs. Maar wat ze neerzetten staat als een huis. Prima schijf die goed in de discografie van Anthrax past. Of ze met deze plaat nog terecht tot “ The big Four “ behoort is te betwijfelen. Deze plaat is prima te behappen voor de wat meer commercieel ingestelde thrashliefhebbers. Het is niet slecht wat Anthrax brengt. Veilige plaat om aan te schaffen en je Anthrax collectie compleet mee te maken.

Score: 3,9 uit 5

01. You Gotta Believe
02. Monster At The End