Review: Anvil – Legal At Last – AFM Records – Release: Out now

Review: Anvil – Legal At Last – AFM Records – Release: Out now.

In 1982 verloor ik mijn metalen hart aan Anvil toen ik voor de eerste keer nummers uit hun tweede album “Metal On Metal” hoorde, tijdens het metalprogramma op de lokale vrije radio. ‘Mothra’, ‘March of the Crabs’, ‘666’ en het titelnummer zijn nog steeds vaste waarden in de setlist. De opvolger “Forged in Fire” beschouw ik persoonlijk als hun meesterwerk. De band leverde daarna albums af met een wisselende kwaliteit, maar slecht werd het nooit. Ik ben de band blijven volgen en live is dit steeds een feest. Nu leveren ze hun achtiende album af.

Anvil is:
Steve ‘Lips’ Kudlow – zang, gitaar
Robb Reiner – drums
Chris Robertson – basgitaar

Legal At Last

Het titelnummer is meteen een mokerslag in het gezicht en doet denken aan het geluid van weleer. Het gaspedaal wordt stevig ingedrukt en Lips spuwt de teksten in je gezicht. De achtergrondzang van Chris zorgt voor een leuke twist. De flitsende solo met gierend einde doet smaken naar meer. Hun lofzang voor de ‘vijfvingerige’ plant is een uitstekende opener. Het leuk wegbekkende ‘Nabbed In Nebraska’ is een heerlijk groovende mid-tempo track (‘smoking weed ain’t no crime’).

Tijdens het snellere ‘Chemtrails’ doet de band hun zeg over de wit gekleurde ‘strepen’ die de vliegtuigen in de lucht achterlaten. Wie dacht dat ze daar in Canada enkel wiet smoren, wordt hier duidelijk op andere ideeën gebracht. ‘Gasoline’ is eerder donker gekleurd en zorgt voor de broodnodige afwisseling op ons bord. Het milieu komt met ‘Plastic In Paradise’ opnieuw aan bod. De oceanen worden meer en meer vuilnisbelten voor plastic. Het nummer laat een verrassende gitaarsolo horen, die eerder gevoelig klinkt. Het eerder simpele en up-tempo ‘Bottom Line’ bereidt ons enigszins voor op de snelheidsduivel ‘Food For The Vulture’.
Traag kan ook best aardig klinken dachten Lips en co en laten daarom ‘When All’s Been Said And Done’ op ons los om met de afsluiter ‘No Time’ nog eens stevig het gaspedaal in te drukken.

Anvil komt hier wederom op de proppen met een typische Anvil schijf, waarop tragere nummers afgewisseld worden met speedfreaks en mid-tempo tracks. Niets wereldschokkends of verrassends, maar gewoon een oerdegelijke klassieke metal schijf zoals alleen deze Canadezen het kunnen. Om het met een vorige albumtitel samen te vatten ‘Anvil is Anvil’.

1. Legal At Last
  2. Nabbed In Nebraska
  3. Chemtrails