Review: Die Apokalyptischen Reiter – Wilde Kinder – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Die Apokalyptischen Reiter – Wilde Kinder – Nuclear Blast – Release: Out now.

Voor zijn vijfentwintigste verjaardag bood de Duitse formatie haar fans iets speciaals. In de herfst van 2020 dook het vijftal een weekend lang de studio in voor een immense jamsessie. Zonder enige voorbereiding leidde dat tot vijfhonderd minuten aan geïmproviseerde muziek. Daarvan zijn tachtig minuten op de jubileumuitgave “The Divine Horsemen” beland. Dat album was een eclectisch geheel met verschillende aspecten uit de historie van de band. “Wilde Kinder” is weer een regulier studio-album en het vervolg op “Der Rote Reiter” uit 2017.

Die Apokalyptischen Reiter zijn:
Fuchs – Zang, gitaar
Ady – Gitaar, keyboard
Volk-Man – Bas
Sir G – Drums, keyboard

Studio Sessiemuzikanten:
Dr. Pest – keyboards – Wilde Kinder, Der Eisenhans, Alles ist gut
Chris Harms – Spoken word – Blau
Sabine Scherer – Zang – Euer Gott ist der Tod
Corvin Bahn – Keyboards – Von Freiheit will ich singen, Euer Gott ist der Tod, Blau

Wilde Kinder

‘Von Freiheit will ich Singen’ begint zonder enige vorm van intro gelijk uptempo. In de rustige passages wordt er veel nadruk gelegd op de zang en keys. ‘Volle Kraft’ heeft meer een industrial vibe die je in meer nummers hoort zoals ‘Ich bin ein Mensch’ en een vergelijk met Rammstein is dan al snel getrokken. Hier ligt wel meer de nadruk op de gitaar net als op het volgende nummer ‘Alles ist Gut’.

‘Leinen Los’ is een soort ballade en het contrast met het volgende nummer ‘Euer Gott ist der Tot’ is dan ook groot want die begint gelijk met blast beats. Daarna krijgen we een rustige passage met zang a la Till Lindemann waarna er een mid tempo passage volgt met wat ruigere zang en wederom een gedeelte met blast beats. Het vervolg van het nummer heeft constant deze tempowisselingen. Halverwege het nummer mag Sabine Scherer (Deadlock) ook nog een stukje meezingen.

‘Nur frohen Mutes’ is een lekker up tempo heavy metal nummer. Het laatste gedeelte had ook zo het stempel Folk kunnen krijgen als er in plaats van keys een viool zou zijn gebruikt. ‘Blau’ is na ‘Leinen Los’ het rustigste nummer op het album. Het al eerder genoemde ‘Ich bin ein Mensch’ sluit het album af en heeft industrial passages met vreemde geluiden.

Het album heeft weer genoeg afwisseling in tempo en bevat naast de standaard heavy metal ook genoeg invloeden van andere subgenres binnen de metal om het geheel lekker divers en interessant te houden. Geen echte uitschieters voor mij op dit album maar wel weer een degelijk album van deze Duitsers. Naast het album is er ook een film met dezelfde naam waarin de band een jaar lang is gevolgd.

Score: 3,9 uit 5

1 .Von Freiheit will ich Singen
2. Volle Kraft