Review: Arch Enemy – Will to Power – Century Media Records – Release: 08-09-2017

Review: Arch Enemy – Will to Power – Century Media Records – Release: 08-09-2017.

Arch Enemy is opgericht in 1996 en het geesteskindje van Michael Amott, voorheen lid van Carcass en Carnage. In 2000 vervangt Angelo Gossow zanger van het eerste uur John Liiva. In maart 2014, vlak na het aankondigen van “War Eternal”, kondigt Angela aan de band te verlaten en gelijk wordt Alissa White-Gluz (ex The Agonist) aangekondigd als de nieuwe zangeres. “Will to Power” is inmiddels het tiende album van de band.

Arch Enemy is:
Michael Amott − Gitaar, backing vocals
Daniel Erlandsson − Drums
Sharlee D’Angelo − Bas
Alissa White-Gluz − Lead vocals
Jeff Loomis − Gitaar, backing vocals

Will to Power
Will to Power‘Set Flame to the Night’ is het intro met in het begin alleen het typische Arch Enemy gitaargeluid en wat stemmen op de achtergrond. Halverwege komen daar de drums bij en wordt er opgebouwd, of eigenlijk afgebouwd, naar het eerste echte nummer ‘The Race’. Niks nieuws onder de zon in vergelijking met het oudere werk behalve Alissa’s zang dan. In ‘Blood in the Water’ horen we een aardige variatie in vocalen, maar sneeuwt haar stem (bewust of onbewust), soms wel een beetje onder door de gitaren.

De nummers staan bol van de pakkende riffs zoals we dat gewend zijn van Michael Amott, die de gitaarpartijen dit keer mag delen met nieuwkomer Jeff Loomis (ex Nevermore). Jeff was toch één van de main songwriters bij Nevermore, maar schijnt (nog) niet mee te hebben geschreven aan de nummers. Een opvallend nummer is ‘Reason to Believe’, waarin Alissa ook clean zingt, iets wat Angela in het verleden nooit heeft gedaan. In een interview uit 2008 vertelde Angela dat Arch Enemy niet van de lieve zang is. In hetzelfde interview vertelde ze dat Alissa White-Glow volgens haar de zangeres is die het beste cleane en death vocalen kan combineren, niet wetende dat ze zes jaar na dato vervangen zou worden door deze dame.

Het combineren van die vocalen is wat mij betreft wel een aangename afwisseling, maar ik vind Alissa met haar death vox, en dan met name in de wat rustigere passages, wat geforceerd klinken. Alsof ze in moet houden en het gewoon niet lekker haar strot uitkomt. Een ander opvallend nummer is ‘First Day in Hell’ met een rustig, haast doomy begin, dat na een minuut overgaat in een galopperende riff. Het nummer zet een hoop sfeer neer en het is bijna alsof je jezelf echt voor de eerste keer in de hel waant. Hier krijgt met name Jeff de kans om zijn kunsten te vertonen. Slotnummer ‘A Fight I Must Win’ heeft de laatste minuut nog een slotakkoord met violen, die luider worden als de gitaren en drums langzaam wegebben.

Zoals we al een tijdje gewend zijn van de band combineert de band agressie met melodie en doet dat met verve. Met zangeres Alissa die wat meer variatie in haar zang heeft en nieuwkomer Jeff Loomis, die zich als goeie songwriter al heeft bewezen, is de band mijns inziens nog lang niet klaar met goeie albums maken. Wel mis ik wat uitschieters op dit album: nummers zoals ‘My Apocalypse’ of ‘Nemesis’.

Score: 4,2 uit 5

1 . Set Flame to the Night
2 . The Race