Review: Armored Saint – Punching the Sky – Metal Blade Records – Release: 23-10-2020

Review: Armored Saint – Punching the Sky – Metal Blade Records – Release: 23-10-2020.

De band is opgericht in Los Angeles in 1982 en liet in dat jaar ook voor het eerst van zich horen door een demo. Hun debuut “March Of The Saint” dat twee jaar later verscheen kreeg de nodige aandacht, maar de opvolgers “Delirious Nomad” (1985) en vooral “Raising Fear” (1987) zorgden voor hun grootste bekendheid. Na het vierde album “Symbol of Salvation” in 1991 viel alles stil, mede doordat John Bush naar Anthrax vertrok en de herrijzenis kwam er in 2000. Het duurde echter nog tien jaar voor men met de opvolger “La Raza” op de proppen kwam. Vijf jaar daarna kwamen ze met “Win Hands Down” en weer vijf jaar later is er dan nu de nieuwe telg “Punching the Sky”.

Armored Saint is:
John Bush – Zang
Joey Vera – Bas
Jeff Duncan – Gitaar
Phil Sandoval – Gitaar
Gonzo Sandoval – Drums

Punching the Sky

Dat de band ruim de tijd neemt voor een nieuw album is simpelweg omdat de band zich dit kan veroorloven. Zoals zoveel bands in de digitale periode werd er apart van elkaar aan muziek gewerkt en daarna met elkaar gedeeld, met dien te verstande dat het merendeel van de muziek zoals altijd door Joey Vera werd geschreven en de teksten door John Bush. De bedoeling van Joey was om de nummers wat meer “to the point” te schrijven waardoor het merendeel van de nummers ook korter zijn dan op “Win Hands Down”.

Dat gezegd hebbende begint de band op dit album met de uitzondering, het zeven minuten durende ‘Standing on the Shoulders of Giants’. Die begint met een stukje uilleann pipes, oftewel een Ierse doedelzak, gespeeld door Patrick D’Arcy, waardoor je het gevoel hebt niet het juiste album gestart te hebben. Door het rustige gitaarwerk daarna is het nog niet duidelijk, maar als John Bush zijn strot open trekt en de band verder inzet is het onmiskenbaar Armored Saint. Het nummer heeft de nodige tempowisselingen, waarbij zelfs de rustige momenten de aandacht vast weten te houden.

‘End of the Attention Span’ begint wat ruiger een heeft een lekkere voortstuwende riff. Veel ruimte is er ook voor de gitaristen Jeff en Phil, waarbij we op driekwart van het nummer ook nog een gitaarsolo krijgen. ‘Bubble’ begint wat vreemd met industriële geluiden. Veel bands hebben de neiging om stiltes vol te zingen, maar Armored Saint doet dit zeker op dit album niet en wordt er volop ruimte gelaten voor alle bandleden om hun kunsten te vertonen. Zoals ook op ‘My Jurisdiction’ die rustig begint met alleen gitaren en het even duurt voor de zang erbij komt. ‘Do wrong to None’ heeft in het begin een stukje snaredrums gespeeld door Jacob Ayala, de zoon van een goeie vriend. Ook hier duurt het even voor de zang inzet.

De band wisselt op de volgende nummers vaak van tempo. ‘Lone Wolf ‘ is mid tempo tot rustig, waarna bij ‘Missile to Gun’ het tempo er even lekker in gaat en het moeilijk is om je hoofd stil te houden. ‘Fly in the Ointment’ heeft naast het ruigere werk ook ingetogen gitaarwerk. Het einde geeft wat meer ruimte voor de gitaren met een solo en een heus gitaarduel. Het laatste nummer ‘Never You Fret’ heeft een opvallend begin, waar drummer Gonzo op een Amerikaans Indiaanse fluit speelt voor ongeveer tien seconden. Het nummer is verder een lekkere doorstamper met ook hier veel ruimte voor de gitaren. Keyboardspeler Dizzy Reed levert ook nog een bijdrage aan dit nummer. Waarschijnlijk een soort van wederdienst omdat Jeff een bijdrage leverde op het nummer ‘Mother Theresa’ van het solo-album “Rock ‘N Roll Ain’t Easy”van Dizzy.

Armored Saint heeft met “Punching The Sky” een erg divers album afgeleverd. Uiteraard zijn er de nodige passages waar je het typische bandgeluid hoort, maar er zijn ook de nodige nummers die je zonder de stem van John niet als typisch Armored Saint zou kunnen bestempelen. Het album verveelt dan ook geen moment.

01. Standing on the Shoulders of Giants
02. End of the Attention Span
03. Bubble