Review: Arroganz – Primitiv – FDA Records – Release: 29-09-2017

Review: Arroganz – Primitiv – FDA Records – Release: 29-09-2017.

Arroganz zag het levenslicht in 2008 Toen K (zang en bas) en M (zang en gitaar) besloten dat er in Cottbus, Duitsland een nieuwe dimensie in duisternis moest ontstaan. Samen met L (drums) heeft men zich opgesloten in de oefenruimte totdat ze de mensheid met hun blackened death metal konden teisteren. In de jaren daarop hebben M en L de band verlaten en zijn ze vervangen door P (gitaar) en T (drums). Arroganz heeft drie albums en een split uitgebracht. Op 29 september komt hun vierde album “Primitiv” uit.

Arroganz is:
K – Basgitaar en zang
P – Gitaar
T – Drums

Primitiv
ArroganzIk kreeg deze plaat als onderdeel van een ‘pretpakket’ van FDA-Records. Dat wil zeggen dat ik samen met Arroganz ook Endseeker en Ophis kreeg. FDA is een klasse label dus ik zei gretig ja. Normaal gesproken zoek ik eerst de info op voordat ik het album ga reviewen. Ditmaal niet. Ik zag de naam Arroganz en de albumtitel “Primitiv”, ik wist dat het van FDA afkomstig was en ging er gemakshalve van uit dat het een mengsel was van old school death metal en crustcore.

Het eerste nummer ‘Pilgrim’ er op gezet en mijn vermoedens werden bevestigd. Het nummer hakt er meteen op los, maar halverwege het nummer wordt het opeens meeslepend. Ik ben totaal op het verkeerde been gezet. Ook het tweede nummer ‘Obliviate’ is zo’n meeslepend nummer. Nee dit is geen crustcore, dit komt meer in de buurt van Necros Christos en ook Belphegor hoor ik hier en daar. Toen heb ik snel het infosheet erbij gepakt en las ik ook dat men blackened death metal speelt. Toen vielen alle puzzelstukjes opeens in elkaar.

Arroganz brengt met “Primitiv” een ontzettend duister muziekwerk uit. Ik zit er uiteindelijk niet ver naast met mijn old school death metal en mijn crustcore, want ook die elementen zijn verweven in de muziek. Het meest epische nummer is volgens mij wel ‘Strait Paths and Grave Walls’ dat met eerie gitaarwerk en een aanstekelijk basloopje, wat zo uit een horrorfilm lijkt te zijn geplukt, begint en vervolgens als een malle begint te hakken. In dit nummer hoor ik ook best wat Akercocke terug, geweldig!
Dit alles is doordrenkt met antichristelijke, satanische symboliek, zoals het hoort bij blackened death metal.

Dit is een uitermate vermakelijk album gebleken. Eerst werd ik op het verkeerde been gezet door de naam en het begin van het eerste nummer, maar uiteindelijk viel het kwartje en kon ik volledig opgaan in de muziek. FDA Records heeft een goede band getekend met Arroganz! Ook live lijkt me dit geweldig om mee te maken, ik ben benieuwd wanneer men eens naar Nederland komt!

Score: 3,9 uit 5

1. Pilgrim
2. Obliviate