Review: Art Nation – Revolution – AOR Heaven – Release: Out Now

Review: Art Nation – Revolution – AOR Heaven – Release: Out Now.

Art Nation werd geboren in 2013 te Gothenburg Zweden nadat zanger Alexander Strandell zijn vorige band Diamond Dawn vaarwel zei. Een akoestische single ‘Moving On’ werd opgenomen en de power ballade ‘One Is Better Than No One’ werd gekozen als official charity song voor de Dokters zonder Grenzen in 2014. De opbrengst gaat nog steeds integraal naar de organisatie. De band speelde wat concerten en in het begin van 2015 tekende de band een contract bij AOR Heaven. Het eerste resultaat van deze samenwerking is te horen op hun debuut “Revolution”.

Art Nation 13 is:
Alexander Strandell – Zang
Christoffer Borg – Gitaar
Johan Gustavsson – Gitaar
Simon Gudmundsson – Basgitaar
Theodor Hedström – Toetsen
Carl Tudén – Drums

Revolution
artnation-revolution_0Zweden kan zonder meer beschouwd worden als de broeihaard voor de AOR en de melodieuze rock scene. Daarbij komt nog dat het merendeel van die bands een duidelijke bestaansreden heeft. Om de haverklap valt wel een release uit het ‘koude’ Noorden in mijn mailbox. Zo ontsnapte dit album initieel aan mijn aandacht! Maar bij het grasduinen in mijn mp3-speler stootte ik toch op dit album en de vonk sloeg meteen over. Zanger Alexander doet me door zijn energieke stem denken aan H.e.a.t’s Erik Grönwall.
Naast sterke vocalen krijgen we kwaliteitsriffs in onze richting geduwd, die naast een hoog aanstekelijkheidgehalte ook uitblinken door hun echte 80’s sound. De nummers zitten knap in elkaar en bevatten soms onverwachte wendingen. Zoals de akoestische break in het stuwende ‘3000 Beats’. Bij het beluisteren van de nummers schiet een naam als Treat door mijn gedachten. Aan variatie is er ook geen gebrek. Vlotte tracks zoals opener ‘Need You To Understand’, worden afgewisseld door snellere tracks zoals ‘I Want Out’. Die laatste bevat trouwens een flitsende gitaarsolo, die tot watertanden aanzet.
De toetsen van Theodor duiken sporadisch op, maar eisen ook meer aandacht op gedurende ‘Don’t Wait For Salvation’. Het gitaarwerk is heerlijk en bij de vele vlugge solo’s moet ik aan de jonge John Norum denken!
‘Start A Fire’ is een toetsen overgoten nummer dat zo uit de jaren ‘80 komt gewandeld (‘Back To The Future’ gevoel). Bassist Simon heeft zijn moment in de break!
‘Moving On’ was hun eerste akoestische single, maar kreeg nu een complete ‘electric’ remake. De nummers vertonen ook gelijkenissen met bands zoals Lionville en Work Of Art. De pianoballade ‘ Look To The Sky’ krijgt emotionele en gedeeltelijk sensuele vocalen van Alexander.
Met het rockende ‘Rage War Against The World’ en het heerlijk relaxte ‘All In’ komt er een einde aan dit verrassend goed klinkend album!

Iedere fan van H.e.a.t, Lionville, Treat en Work Of Art moet zijn oor te luister leggen naar dit schijfje. Ik vermoed dat de meeste onder jullie meteen zullen vallen voor deze melodieuze rock. De krachtige vocalen en het gitaarwerk geven de doorslag. Mr. Borg kwam een tijdje geleden nog in mijn vizier met zijn soloproject Taste. Maar hier klopt het plaatje volledig. Knappe songs en een vol geluid (mixing en mastering door de alom bekende Jacob Hansen) maken dit een mooie aanvulling op je verzameling.

1. Need You To Understand
2. 3000 Beats
3. I Want Out