Review: Art Of Illusion – X Marks The Spot – AOR Heaven – Release: Out now

Review: Art Of Illusion – X Marks The Spot – AOR Heaven – Release: Out now.

Art Of Illusion is een nieuw project van songwriter/producer Anders Rydholm van Grand Illusion en Lars Säfsund (werkzaam bij Work Of Art, Lionville en ontelbare bands waar hij de achtergrondzang doet). De twee Zweden hebben elkaar gevonden en wilden zich vooral focussen om pure melodische rock te brengen, aangevuld met wat extra elementen. “X Marks The Spot” is het eerste resultaat van hun samenwerking.

Art Of Illusion is:
Lars Säfsund – lead en achtergrondzang , keyboards
Anders Rydholm – keyboards, bas, rhythm gitaar

Gasten op het album:
Per Svensson – achtergrondzang
Frank “Frallan” Nilsson – drums
Muris Varajic – gitaar solo’s
Kristian Larsen – gitaar solo’s
Jay Graydon – gitaar solo
Pelle Holmberg – gitaar solo
Daniel Rydholm – gitaar
Tony Paoletta – steel gitaar

X Marks The Spot

Een riff die zo van Survivor’s ondergewaardeerd album “Too Hot To Sleep” kon geplukt zijn opent dit debuut. Lars bezit volgens mij één van de beste stemmen in het segment van de melodieuze rock en AOR. Hij klinkt helder, super melodieus en bezit toch de nodige panache. ‘Run’ ligt meer in het straatje van Work Of Art en de TOTO invloeden zijn duidelijk aanwezig. Gepolijste riffs krijgen het gezelschap van zoete achtergrondzang en subtiel aanwezige toetsen.

Klassieke muziek was de inspiratiebron voor ‘My Loveless Lullaby’. Luister naar die geweldige cello! Ook trek ik een parallel met Nederlands schromelijk onderschatte Robby Valentine. Verder in het nummer zijn ook nog scherpe riffs te horen en veel stemacrobatie van Lars! De liefde voor musicals wordt duidelijk in het korte ‘Waltz For The Movies’, waar ook Queen-invloeden naar boven komen drijven. Die andere mirakelmaker Valensia uit Nederland kan als vergelijking dienen.

‘4 AM’ is een puur laid-back AOR nummer met West-Coast invloeden. ‘Go’ brengt wat meer vaart met zich mee. De gitaren van Anders zijn wederom catchy as hell en de tekst zendt een positieve boodschap uit (‘change the negative for some positive… just go). Tijdens ‘Snakebite Charm’ wordt er opnieuw geflirt met klassieke muziek op een voortreffelijke manier. ‘Let The Games Begin’ verrast met enkele krachtige uithalen van Lars en iets hardere gitaren. Alle nummers voelen aan als lievelingssnoepjes uit de doos plukken bij je grootmoeder en die gretig opeten voor een ander er mee wegloopt.

‘ACulinary Detour’ is een geweldig stukje muziek, met speelse piano, een uitmuntende Lars (met operastukjes) en vooral een hoge dosis humor (je hoort heel wat Italiaanse gerechten en drank voorbijkomen zoals: prosecco, Lasagne, chianti en mascarpone,…). Heerlijk… ‘Catch You If I Can’ is nog een voorbeeld van de songwriterkwaliteiten van Anders. Met dit soort nummers geraak je ongetwijfeld in een happy mood en leveren je de broodnodige positieve vitamines in deze geïsoleerde tijd. Na het vibrante ‘Rampant Wildfire’ sluit de gevoelige ballade ‘Race Against Time’ dit pareltje af.

Dit album was eerst aan mijn aandacht ontsnapt omdat de naam geen bel deed rinkelen. Maar toen ik ergens las dat Lars in de line-up zat was mijn aandacht geprikkeld. Vanaf de eerste zanglijn wist ik dat dit voor mij een lekkernij zou worden. De zijsprongetjes in sommige tracks maken dat dit album nog verslavender is. Wie fan is van Lars kan niet om deze release heen. Sterk aanbevolen voor fans van het typische geluid van Lars zijn andere bands.

Score: 4.75 uit 5

1. Wild And Free
  2. Run