Review: Artillery – The Face of Fear – Metal Blade Records – Release: 16-11-2018

Review: Artillery – The Face of Fear – Metal Blade Records – Release: 16-11-2018.

Artillery is een Deense thrash metalband geformeerd in 1982 en nam deel aan de ontwikkeling van het genre. Na het veelvuldig toeren en de release van drie albums ging de band in 1991 uit elkaar. In 1998 kwam de band weer bij elkaar om in 2000 wederom uit elkaar te gaan. In 2007 kwam de band weer bij elkaar en heeft een stabiele line up gevonden tot op heden. “The Face Of Fear” is de opvolger van “Penalty By Perception” uit 2016 en is het negende studio-album, opgenomen in de Medley Studio’s met producer Soren Andersen.

Artillery is:
Michael Bastholm Dahl – Zang
Morten Stützer – Gitaar
Michael Stützer – Gitaar
Peter Thorslund – Bas
Josua Madsen – Drums

The Face Of Fear
The Face of FearAardig wat van het materiaal op dit album is oorspronkelijk geschreven in de jaren 80 en dat was dan ook de inspiratie om het album meer in deze stijl te doen: niet te veel lagen, maar met het klassieke Artillery geluid. Dat is ook gelijk duidelijk bij het titelnummer ‘The Face of Fear’. We horen lekker simplistisch drumwerk, energieke riffs en de goed verstaanbare melodische zang van Michael Bastholm Dahl. ‘Crossroads to Conspiracy’ is van het zelfde kaliber.

‘New Rage’ daarna is een stuk rustiger en doet me, zowel muzikaal als ook qua zang, wat denken aan Candlemass. ‘Sworn Utopia’ begint rustig met het geluid van een kerkklok, maar verzandt al snel in het typische recht toe recht aan thrash geluid van de band. ‘Thirst for the Worst’ valt een beetje uit de toon met een meer sferisch begin en luidt een wat rustiger deel van het album in. Het nummer heeft onverwacht nog wel een lekkere gitaarsolo voor ons in petto. ‘Pain’ begint rustig als een soort ballad, maar gaat wel elke keer met meer tempo richting het catchy refrein.

‘Under Water’ is een instrumentaal nummer en voegt wat mij betreft niks toe aan het album. Het is niet meer dan de overgang naar de snelle afsluiter van het album ‘Preaching to the Converted’, met een stuk ruiger zingende Michael en dito achtergrondzang. Verder staan er twee bonustrack op dit album. ‘Mind of No Return’ is een heropgenomen versie van een demo uit 1982 en is meer speed metal dan thrash. ‘Doctor Evil’ is ook een heropgenomen versie, waarvan het origineel stond op het album “Legions” uit 2013, een beetje overbodig mijns inziens.

Die jaren 80 vibe is er maar bij een gedeelte van de nummers en dan met name de wat snellere. Niettemin levert de band een prima album af dat geen echte uitschieters heeft, maar wel enorm lekker weg luistert, met name door het aangename stemgeluid van zanger Michael Bastholm Dahl.

1. The Face of Fear
2. Crossroads to Conspiracy
3. New Rage