Review: Artillery – Penalty by Perception – Metal Blade Records – Out Now

Review: Artillery – Penalty by Perception – Metal Blade Records – Out Now.

artilleryArtillery is wellicht één van de thrashdinosaurussen uit Europa. De Denen thrashen er sedert midden jaren 80 lustig op los. Hun vorige wapenfeit “Legion” uit 2013 liet horen dat de mannen nog steeds niet uitgeblust waren. Nu drie jaar later onder de vleugels van Metal Blade komen de mannen met een prima vervolg op de proppen. “Penalty by Perception” borduurt duidelijk voort op de sound van “Legion”. Wellicht iets harder, maar de melodische tint is nog steeds aanwezig. Met een stevige riff wordt het album meteen prima ingezet. Het doet me bij vlagen denken aan het oude werk van Onslaught. Lekkere “oude school” herrie die je meteen bij je strot grijpt.

Uiteraard moet je niet verwachten dat de mannen met een klassiek meesterwerkje op de proppen komen zoals in hun beginjaren. Als je dat verwacht zul je bedrogen uitkomen. Toch leveren de mannen van Artillery een prima plaat. Niet iedere riff blijft in je kop hangen, maar er staan zeker toch wel een paar monumentale riffs op de plaat. In de uptempo stukken lijkt soms de controle iets weg te zijn qua songstructuur, maar dat wordt prima opgevangen door de dikke sound die uit de speakers knalt.
Michael Bastholm Dahl is weer prima bij strot. De man levert een prima job en dat past perfect bij de vibe die Artillery neerzet. De mensen die bekend zijn met Artillery zullen niet verrast worden door deze plaat. Ondanks dat de mannen nog een stevig strak potje thrash leveren is er weinig nieuws aan de horizon te bespeuren. Laten we dit maar positief benaderen met “Never change a winning sound“.

Leuke sidenote: Mercyful Fate liefhebbers moeten minstens een keer ‘Cosmic Brain’ geluisterd hebben. Michael Denner en Hank Shermann leveren een mooie bijdrage aan dit nummer op het album.
Al met al is “Penalty by Perception” een prima melodische thrasher geworden. Geheel in de traditie en stijl die Artillery groot heeft gemaakt.

Score: 3,8 uit 5