Review: Asphyx – Incoming Death – Century Media – Release: Out Now

Review: Asphyx – Incoming Death – Century Media – Release: Out Now.

asphyxAsphyx’ nieuwe album “Incoming Death” heeft een aardig tijdje op zich laten wachten. “Deathhammer” dateert ook al weer uit 2012. Sinds die tijd is Bob Baghus ook weer uit de band vertrokken en heeft Stefan Huskes de stokken overgenomen. De band heeft een rijke historie in de death metal scene. En behoort ook zeker tot één van de pioniers van de Dutch Scene. Ook al is er geen origineel lid meer te bekennen in Asphyx, de band zorgt live nog steevast voor een mokerslag. Ik ben benieuwd of in deze bezetting de mokerslag ook gemaakt wordt.

Ditmaal hebben zij Swano achter de knoppen gehad voor de mix en dat is meteen vanaf het begin goed te merken. Voor een Asphyx plaat klinkt het bijzonder gepolijst. Er mist hier een daar een kraakje en een ruis in de mix. Dit is dan eigenlijk ook het enige smetje op de plaat. De rauwheid van Asphyx mis ik in eerste instantie behoorlijk. Er worden hier en daar wat samples effectief ingezet en in het geheel klinkt het zeker niet onaardig. Sterker nog, we krijgen een plaat voor onze kiezen waar menig death metal artiest jaloers op zal zijn.

Vooral de rustige passages zijn behoorlijke “eerie”, beklemmend en sfeervol te noemen. Daar waar het gas los gaat bij Asphyx maken ze duidelijk een iets minder sterke indruk. Maar goed dat is een puntje wat ik altijd al bij Asphyx heb gevonden. Martin van Drunen klinkt bij vlagen weer manikaal. De man heeft zo een herkenbare strot dat dit het eigenlijk nog het meest tot een Asphyx plaat maakt. Neemt niet weg dat de baspartijen van Alwin Zuur en het gitaarwerk van Paul Baayens prima te versmaden zijn. De riffs zijn heerlijk neergezet en de typische Swano touch ligt goed in het gehoor. De drumpartijen zijn wat meer afwisselend dan we gewend zijn bij het eerdere werk Bob. Dit geeft het album beduidend een ander sound dan wij gewend zijn. Niet verkeerd, maar anders.

Het is wellicht op eerste gehoor niet de Asphyx plaat die je verwacht had. Maar als je de plaat een kans geeft en gewoon bruut blast, merk je al gauw dat Asphyx het weer geflikt heeft om met een goed album op de proppen te komen.

Asphyx Facebook
Century Media