Review: Asphyx – Necroceros – Century Media Records – Release: 22-01-2021

Review: Asphyx – Necroceros – Century Media Records – Release: 22-01-2021.

Het vorige album ‘Incoming Death’ uit 2016 werd goed ontvangen. Toch hoorde ik sommige puristen “klagen” over een productie die te netjes zou klinken. En het klonk inderdaad gepolijster dan voorheen. Ook was het album gevarieerder en was er meer ruimte voor melodie. Dat is ook wat als eerste opvalt aan het nieuwe album ‘Necroceros’. De productie is best “netjes” te noemen en eigenlijk klinkt dit album nog afwisselender dan z’n voorganger. Het rauwe randje van het vroege Asphyx werk mist dan misschien een beetje, maar echt een grote stijlverandering is het zeker niet. De vertrouwde death/doom metal met de karakteristieke grunt van Martin van Drunen maken deze schijf onmiskenbaar Asphyx.

Asphyx is:
Martin van Drunen – Zang
Paul Baayens – Gitaar
Alwin Zuur – Bas
Stefan “Husky” Hüskens – Drums

Necroceros

Asphyx is een death metal band die mij altijd zeer heeft kunnen bekoren. Mede door de trage slepende passages. Ik hou er gewoon van! Asphyx’s debuutalbum ‘The Rack’ is dan ook nog steeds een van mijn all time favoriete death metal albums. Op dit nieuwe werk zijn de doomy stukken weer ruim aanwezig. Maar ook is dit album gevarieerder en misschien wel toegankelijker en melodieuzer dan z’n voorgangers. Maar wel op een dusdanige manier dat het een natuurlijke progressie van de band is en absoluut geen knieval voor commercie of iets van die strekking. Want “radiovriendelijk” is dit album zeer zeker niet!

Oldschool rampenstampers als ‘Botox Implosion’ knallen de speakers uit, maar het zijn vooral de meer doom metal songs als ‘Three Years of Famine’ of ‘The Nameless Elite’ die mij het meest weten te bekoren. Hoewel bij de laatstgenoemde het gas er wel flink op gaat halverwege het nummer. ‘Yield or Die’ is een verdere favoriet. Dit meer groovende nummer swingt de pan uit. Het titelnummer tenslotte is behoorlijk heavy en doomy. Hypnotiserend afgewisseld met groovende stukken waarbij je automatisch je hoofd op en neer begint te bewegen.

Met ‘Necroceros’ bewijst Asphyx nog steeds tot de top van het death metal genre te behoren. Een band waar de Nederlandse metalscene trots op mag zijn. De productie is uitstekend te noemen, waarbij vooral de diepe knorrende bas een extra dimensie toevoegt aan het geheel. Dit maakt het geheel extra heavy. De drums klinkt netjes, maar niet te gekunsteld. De vocalen van Van Drunen zijn zoals altijd fenomenaal. Alle instrumenten zijn perfect in balans en alles is goed te horen. Deze band is nog lang niet afgeschreven. Sterker nog, zolang er dit soort albums gemaakt blijven worden is het death metal genre nog lang niet dood. Kortom een erg goed album. Meer hiervan graag!

Score: 4,6 uit 5

1. The Sole Cure is Death
2. Molten Black Earth